Advertentie

Drang naar luxe geeft resultaten LVMH extra boost

De halfjaarcijfers van het miljardenconcern LVMH zijn impressionant. Vooral de producten van Louis Vuitton en Christian Dior waren in trek. ©Bloomberg

Luxeproducten scoren in coronatijden. Tot groot jolijt van het Franse luxeconcern LVMH, dat zijn halfjaarwinst zag vertienvoudigen.

Zeggen dat LVMH een uitstekend halfjaar achter de rug heeft, is een understatement. De halfjaarcijfers van het miljardenconcern zijn ronduit impressionant. De omzet trok met 56 procent aan in vergelijking met de door lockdowns geteisterde eerste helft van 2020 en kwam uit op 28,7 miljard euro. Dat is meer dan wat analisten hadden verwacht. LVMH profiteert van de versoepeling van de coronamaatregelen, waardoor winkels opnieuw opengaan, wat de vraag naar luxeproducten een extra boost heeft gegeven.

De grootste divisie, Fashion & Leather Goods, kende in de eerste zes maanden een organische omzetgroei van 81 procent. Tegenover 2019 bedroeg de groei 38 procent. Als men alleen rekening houdt met de tweedekwartaalcijfers dan komt de groei van de divisie uit op 120 procent, terwijl analisten op 111 procent hadden gerekend. Vooral de producten van Louis Vuitton en Christian Dior waren erg in trek.

De meeste omzet realiseert LVMH nog altijd in de VS en Azië, met als absolute uitschieter China. Daar is de markt nog niet verzadigd en is het coronavirus inmiddels grotendeels verdwenen. Maar ook in Europa herstelt de omzet zich 'geleidelijk', meldt LVMH.

Uitstekende positie

De winst hield gelijke tred. De courante bedrijfswinst lag met 7,63 miljard euro 44 procent hoger dan in de eerste helft van 2019 en ruim vier keer hoger dan in de eerste zes maanden van 2020. De operationele winstmarge bedroeg 26,6 procent, wat 5,5 procentpunten meer is dan in 2019.

LVMH boekt een nettowinst van 5,29 miljard euro. Dat is 62 procent meer dan in de eerste helft van 2019 en tien keer meer dan het jaar voordien. Het concern keert op 2 december een interim-dividend van 3 euro per aandeel uit.

Voorzitter en CEO Bernard Arnault heeft het over ‘een uitstekend halfjaar’. Hij wijst ook op twee hoogtepunten uit de voorbije zes maanden: de integratie van de Amerikaanse juwelenmaker Tiffany en de heropening, na een lange renovatie, van het Parijse warenhuis La Samaritaine. 'Nu we uit de gezondheidscrisis komen en we de wereldeconomie zich zien herstellen, geloof ik dat LVMH in een uitstekende positie zit om te blijven groeien en zijn voorsprong in de markt te vergroten', benadrukt Arnault.

Nieuwe stappen

Intussen heeft het concern al nieuwe stappen gezet om de groei te bestendigen. LVMH nam vorige week een belang van 60 procent in het merk Off-White. De oprichter van dat merk, Virgil Abloh, krijgt ook een grotere rol in de groep. Hij zal onder meer samen met LVMH nieuwe merken uitbrengen.

De Franse ontwerpster Phoebe Philo, die actief was bij het LVMH-merk Celine, zal ook een grotere rol spelen. Ze krijgt binnenkort haar eigen merk nadat ze bij Celine de jaaromzet had opgekrikt van 200 miljoen naar 700 miljoen euro.

Waardevolste bedrijf

Ook op de beurs speelt LVMH de pannen van het dak. Sinds begin dit jaar is het aandeel van het luxeconcern al bijna 32 procent in waarde gestegen. De koers staat 68 procent hoger dan vorig jaar. Dat heeft de beurswaarde van LVMH naar 340 miljard euro gestuwd, waardoor het Franse concern het waardevolste in Europa is.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud