Dries Van Noten verkoopt bedrijf aan Spanjaarden

Modecollectie van Dries Van Noten in 2016 ©AFP

De meest succesvolle mode-ontwerper van België geeft de controle over zijn bedrijf uit handen. 'De modewereld neemt elke vierkante centimeter van je leven in.'

Het Spaanse bedrijf Puig, gekend van mode- en parfummerken Paco Rabanne, Jean Paul Gaultier en Nina Ricci, neemt een meerderheidsbelang in het bedrijf van Dries Van Noten. De Antwerpse mode-ontwerper laat zijn levenswerk evenwel nog niet los. Hij blijft een belangrijke aandeelhouder, creatief directeur en voorzitter. 'Ik heb dertig jaar lang aan het bedrijf gebouwd en was op zoek naar een sterke partner. Die heb ik nu gevonden. Samen zijn we klaar om onze dromen te verwezenlijken', meldt hij in een persbericht.

Ik heb dertig jaar lang aan het bedrijf gebouwd en was op zoek naar een sterke partner. Die heb ik nu gevonden. Samen zijn we klaar om onze dromen te verwezenlijken.
Dries Van Noten

Het Spaanse familiebedrijf Puig - met hoofdkwartier in Barcelona, 4.500 werknemers en 1,9 miljard euro omzet - is via overnames en partnerships beetje bij beetje een imperium in de luxesector aan het uitbouwen zoals grootmachten LVMH, Gucci, Richemont en anderen dat voordeden. Het heeft ook commerciële akkoorden met onder andere Prada en Christian Louboutin.

Met Dries Van Noten voegt Puig daar een naam met internationale uitstraling aan toe. 'Hij heeft een uitzonderlijke reputatie opgebouwd met zijn avant garde modecollecties', zo wordt de Antwerpenaar bewierrookt door Puig. 

Dat Van Noten de controle uit handen geeft, is opmerkelijk. 'Op een bepaald moment dacht ik dat ik mijn bedrijf misschien moest verkopen aan een conglomeraat, maar ik ben blij dat ik onafhankelijk ben gebleven',  zei hij vorige herfst nog in een gesprek met De Tijd. 'Grote bedrijven hanteren een eigen logica. Mijn vrijheid is uiteindelijk mijn grootste goed.' Van Noten, die de 60 al gepasseerd is, wou telefonisch geen verdere commentaar geven bij de nieuwe wending. Zijn communicatiedirecteur wel: 'Een bedrijf onafhankelijk runnen, is een grote verantwoordelijkheid. Het was tijd om die verantwoordelijkheid te delen.'

Succesvolste van de Antwerp Six 

Van Noten - 'Ik ben een perfectionist, altijd geweest en dat zal nooit veranderen' - is zonder twijfel het grootste succesproduct van de Belgische modesector. Hoewel ook iemand als Raf Simons de voorbije jaren in de picture stond als creatief directeur van Dior en Calvin Klein, was Van Noten zowat de laatste met een eigen onafhankelijk label dat internationaal van tel is.

Van Noten, zoon van een kleermaker en een van de oorspronkelijke Antwerp Six, heeft intussen meer dan honderd modeshows op zijn palmares staan. Zijn creaties worden verkocht in een 400-tal verkooppunten wereldwijd, waaronder 18 eigen winkels gaande van Milaan en Singapore tot Tokio en Parijs. En natuurlijk in het voormalige Modepaleis in de Nationalestraat in Antwerpen. Zijn thuisstad waar het allemaal begon en waar hij nu een 100-tal mensen tewerkstelt. 

Bloemen en kleuren

50 mln
Dries Van Noten
Dries Van Noten haalde in het boekjaar 2016/2017 bijna 50 miljoen euro omzet, en een nettowinst van dik 5 miljoen euro.

De populariteit van zijn creaties - waarbij bloemen, prints, borduursels en gedurfde kleurencombinaties niet weg te denken zijn - straalt ook af in de cijfers van Van Noten Andries, zoals zijn bedrijf heet. Meer dan wie ook in de Belgische modesector is Van Noten voorzien van zowel creatief als zakelijk talent. 'Ik kijk graag naar stoffen, maar ook naar verkoopcijfers', zei hij ooit. 'Mooie kleren maken is niet voldoende. Mensen moeten ze ook willen kopen. Maar ik wil geen spectaculaire groei.' 

Toch is precies dat wat de voorbije jaren gebeurde. Volgens de meest recente informatie haalde Van Noten in 2016 een omzet van net geen 50 miljoen euro, na twee jaren van zowat 10 procent groei. De nettowinst kwam uit op dik 5 miljoen euro. 'Soms heb je het tempo niet in eigen handen. Onze collecties beginnen goed te verkopen in Rusland. Nu is China aan de beurt. En E-commerce is helemaal doorgebroken. Dan moet je mee. Of je wilt of niet', verklaarde hij vorig jaar. 

Saddam en Bagdad

Hoewel de catwalks van Van Noten jaar na jaar een van de hootepunten zijn op de grootste modeshows ter wereld, heeft hij in de beginjaren - 'toen modellen nog mochten lachen' - moeten knokken. De aankoop van het Modepaleis in Antwerpen, een pand met vijf verdiepingen, was een grote financiële sprong, zeker toen de banken zich terugtrokken. Rond diezelfde tijd lanceerde de ontwerper een collectie met Irak en Iran als inspiratie. Net op het moment dat de Eerste Golfoorlog uitbrak waardoor zijn ontwerpen bij de Amerikaanse douane in beslag werden genomen. 'We hebben ook moeilijke periodes gekend', aldus Van Noten die met zijn levens- en zakenpartner Patrick Vangheluwe huist in een landhuis met een enorme tuin. 

'Die aankoop heeft onze relatie gered. De mode neemt elke vierkante centimeter van je leven in. De modewereld is zo dwingend dat je jezelf verliest als je niet oplet', zei hij ooit. 'Ik heb die tuin nodig als tegengewicht. De tuin houdt me met mijn voeten op de grond.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content