Advertentie
Advertentie

Flessenwater wordt 's werelds populairste 'frisdrank'

©REUTERS

De verkoop van flessenwater zal dit jaar voor het eerst de gecombineerde verkoop van frisdranken overstijgen. Dat meldt Canadean, een marktonderzoekskantoor. De groei zit vooral in Azië.

De verkoop van water is sinds 2008 met gemiddeld 6% per jaar gestegen, terwijl bruisende frisdranken maar gemiddeld 1,3% per jaar stegen, aldus het onderzoek. In China groeit de verkoop sinds 2011 jaarlijks gemiddeld met 11,7%.

Een mogelijke reden is de groeiende bezorgdheid om chemische stoffen in hun voeding bij consumenten in ontwikkelde landen. ‘Consumenten keren steeds meer naar pure, zuivere en natuurlijke producten, zonder al te veel toevoegingen’, aldus Jean-Benoît Schrans, communicatieverantwoordelijke bij waterproducent Spadel. Ze zagen sinds de voorbije vijf jaar hun verkoop van water jaarlijks stijgen.

Ook het groeiend bewustzijn over obesitas en zwaarlijvigheid doet consumenten grijpen naar gezonde alternatieven voor frisdranken, zoals water. Er wordt onvoldoende water gedronken en gezondheidscampagnes overtuigen het publiek van gezonde producten. 

Populair in Azië

De vraag naar gebotteld water wordt gestuwd door Azië, meer bepaald Indië en China, waar overheden moeite hebben met het aanbieden van een constante stroom hoogwaardig kraantjeswater in de snelgroeiende steden. Als ze het zich kunnen veroorloven, kopen gezinnen flessenwater. De Chinese consumptie van flessenwater is de voorbije vijf jaar bijna verdubbeld van 17 miljard naar 33 miljard liter. Cecile Cabanis, Danone's financieel directeur, omschrijft Azië als ‘de motor achter de groei voor de watermarkt’.

Buiten Azië zijn de Verenigde Staten de snelst groeiende afzetmarkt voor water. Volgens Marco Settembri,  hoofd van de waterafdeling van Nestlé, verkocht hun 'Pure life'-merk  zo sterk in de Verenigde Staten dat het bedrijf f Dr Pepper Snapple verdrong uit de top drie grootste frisdrankbedrijven van het land (na Coca-Cola en PepsiCo). 'In de VS is de enorme groei te danken aan de bezorgdheid over gezondheid en obesitas', aldus Settembri.

Ook kraantjeswater is geen geduchte tegenstander voor flessenwater. Marco Settembri oppert in The Financial Times zelfs dat consumenten als ze geen flessenwater ter beschikking hebben, eerder naar frisdranken dan naar kraantjeswater zullen grijpen. ‘Er komen ook verschillende verontrustende berichten over asbest en geneesmiddelen in het leidingwater naar boven, wat de perceptie over kraantjeswater bij de consument aantast’, aldus Schrans.

Op de Belgische markt is voor flessenwater nog weinig groeiruimte over. Omdat het kraantjeswater nogal hard is, verkiezen de Belgen al lang flessenwater. Dat maakt van België zelfs een van de grootste flessenwaterconsumenten in Europa, aldus het marktonderzoekskantoor Euromonitor. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud