Gentenaars achter Greenpan zoeken partner om wereld te veroveren

Jeroen Meus in actie. ©Photo News

Cookware Company, het Oost-Vlaamse bedrijf achter het alombekende pannenmerk Greenpan, zoekt groeikapitaal om zijn internationale aanwezigheid uit te bouwen.

‘In 1952 lanceerde Tefal voor het eerst een antikleeflaag. In 1968 maakte roestvrij staal zijn intrede en in 1992 inductie. En dan kwamen wij met Greenpan, een pannenmerk met een keramische antiaanbaklaag.’ Aan het woord is de Gentse ondernemer Wim De Veirman, samen met jeugdvriend Jan Helskens in 2005 oprichter van The Cookware Company.

Toen zij het bedrijf lanceerden, was Helskens al even actief in de keukenmateriaalsector in Azië. De Veirman, die hij kende van bij de liberale Gentse jongeren, had net ontslag genomen bij een familiebedrijf gespecialiseerd in tunnelwerken.

Te ambitieus? Nee, wij zijn pionier en marktleider in een domein dat groeit.
JAN HELSKENS
MEDEOPRICHTER Cookware Company

Kort nadien ontdekten ze dat traditionele antikleefpannen bij oververhitting gifstoffen vrijgaven. Ze gingen op zoek naar een veiliger en gezonder alternatief. Dat vonden bij het Zuid-Koreaanse bedrijf Thermolon, dat een hittebestendige en antiaanbaklaag in keramiek had ontwikkeld. Ze sloten meteen een exclusief partnerschap met Thermolon en zijn intussen eigenaar van het bedrijf.

Televisieverkoop

De Veirman en Helskens plantten een fabriek neer in het zuiden van China en lanceerden in 2007 potten en pannen met een keramische antiaanbaklaag onder het merk Greenpan. Het werd meteen een overweldigend succes.

‘We lanceerden Greenpan in de Verenigde Staten via televisieverkoop. In vier uur tijd waren we uitverkocht: 100.000 pannen. Drie maanden later nog eens: 350.000 pannen in twaalf uur tijd’, vertelde De Veirman anderhalf jaar geleden in een zeldzaam interview met De Tijd over die begindagen.

Ze verkochten er sindsdien wereldwijd tientallen miljoenen. De pannen worden in China geproduceerd. Het hoofdkantoor van The Cookware Company is gevestigd in Drongen, bij Gent.

De pannen en potten zijn in ons land te koop in grootwarenhuizen zoals Makro, Inno en Carrefour. In de VS zijn ze onder meer bij de supermarktreus Target te vinden. Er gaan maandelijks miljoenen kookpannen van Greenpan over de toog.

Pril stadium

Om zijn internationale aanwezigheid een boost te geven gaat het bedrijf op zoek naar een partner, zeggen meerdere bronnen. Die zoektocht zit nog in een pril stadium. De zakenbank Degroof Petercam werd door De Veirman en Helskens, de hoofdaandeelhouders van Cookware Company, gemandateerd om het proces in goede banen te leiden. Mogelijk wordt de deal pas begin volgend jaar beklonken.

‘Wereldwijd hebben keramische pannen nog maar 6 à 10 procent marktaandeel, maar de groei is fenomenaal’, zei Helskens anderhalf jaar geleden. Intussen bieden bijna alle grote merken pannen met een keramische antiaanbaklaag, ook het alombekende Tefal. Dat geniet een veel grotere naamsbekendheid dan Greenpan. Maar dat deert De Veirman niet. ‘Tefal is in Frankrijk en in België een grote naam. Maar in de VS, veruit onze belangrijkste markt, is dat anders. Daar hebben wij in supermarkten veel meer schapruimte dan Tefal.’

Jeroen Meus

The Cookware Company ontwikkelde in 2015 samen met de tv-kok Jeroen Meus een collectie van tien potten en pannen die tot volgend jaar in de rekken van Blokker te vinden zijn. Meus ging met zijn collectie Piet Huysentruyt achterna, die al in 2009 met een reeks potten en pannen op de markt kwam. Van de collectie van de West-Vlaamse televisiekok werden tienduizenden producten aan de man gebracht.

Geconsolideerde cijfers over The Cookware Company zijn niet beschikbaar. Het snelgroeiende bedrijf ging voor 2015 uit van een omzet van 120 miljoen dollar (101 miljoen euro) en van een brutobedrijfswinst (ebitda) van 12 miljoen dollar. Het telde toen meer dan 2.000 werknemers, bijna allemaal tewerkgesteld in China. Voor 2016 mikte het op een omzetgroei van 50 procent en voor 2019-2020 op 400 miljoen euro inkomsten. ‘Te ambitieus? Nee, wij zijn pionier en marktleider in een domein dat groeit.’ Extra investeerders of een beursgang waren toen niet aan de orde.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud