Hans Anders moet stoppen met 'denigrerende' reclame

(foto HH) ©Hilz/Hollandse Hoogte

De optiekketen Hans Anders moet zijn reclame die de vergelijking maakt met zelfstandige optiekzaken aanpassen, of ze anders uit de ether halen. Dat heeft de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) beslist naar aanleiding van verschillende klachten.

De ondernemersorganisatie Unizo en de federatie van zelfstandige opticiens APOOB dienden eerder deze week een klacht in tegen de reclame van Hans Anders, die betoogt dat de keten dezelfde kwaliteitsbrilglazen aanbiedt, maar minder duur dan zelfstandige zaken.

Een dag of tien eerder had een individuele klager al een zeer gelijkaardige klacht ingediend bij de JEP, die daarover al geoordeeld heeft en dat oordeel ook doortrekt naar de klacht van de ondernemersorganisaties.

Vergelijkende reclame is op zich al enkele jaren toegelaten, maar is aan voorwaarden onderworpen. De JEP oordeelt dat de reclame van Hans Anders niet aan die voorwaarden beantwoordt. 

De reclame voldoet niet aan het criterium van objectiviteit, omdat de consument niet voldoende gegevens heeft om na te gaan of de vergelijking klopt. 'De Jury is van mening dat in deze vergelijkende reclame niet wordt gepreciseerd om welke brilglazen het gaat en dat de campagne in die zin te absoluut geformuleerd is.'

Bovendien mag vergelijkende reclame niet denigrerend worden over een product of over concurrenten, en de JEP oordeelt dat de spots van Hans Anders ook aan die voorwaarde niet voldoet.

De JEP besluit dat het gaat om verboden vergelijkende reclame en 'heeft de adverteerder verzocht om de reclame te wijzigen of bij gebreke daaraan de reclame niet meer te verspreiden'.

De beslissing wordt definitief als er binnen vijf werkdagen geen hoger beroep wordt ingeroepen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud