HelloFresh bijna winstgevend

©BELGAIMAGE

De Duitse maaltijdboxleverancier boekte een indrukwekkende groei in het vierde kwartaal en denkt tegen het einde van 2018 break-even te draaien.

'HelloFresh. Krijg 25 euro korting op uw eerste maaltijdbox.' Dat is de eerste hit in Google als je de zoekterm 'Hellofresh' ingeeft. Het geeft meteen aan in welke fase van de levenscyclus het Duitse bedrijf zit: de fase van opbouw.

Met grote kortingen probeert het de concurrentie de loef af te steken en consumenten een eerste maal van HelloFresh te laten proeven. Het hoopt dat het gebruiksgemak - een kookpakket met een recept en alle nodige ingrediënten - van hen een vaste klant maakt.

Dat lukt. De omzet van HelloFresh, dat nu 1,45 miljoen actieve gebruikers telt verspreid in acht landen waaronder de VS, België, Nederland en Duitsland, steeg vorig jaar met 52 procent tot 905 miljoen euro. 

De promotie- en opstartkosten blijven evenwel doorwegen, waardoor het bedrijf nog steeds verlieslatend is. Maar er is licht aan het einde van de tunnel, bleek gisteren uit het jaarrapport. HelloFresh boekte vorig jaar een verlies (brutobedrijfsresultaat, ebitda) van 70 miljoen euro, wat al 15 procent beter is dan het jaar ervoor.

Winst buiten VS

De cijfers over het vierde kwartaal wijzen er bovendien op dat het bedrijf goed op weg is die verliescijfers weg te werken. De ebitda kwam in de periode van oktober tot december uit op 6,1 miljoen euro onder nul, een verbetering van 63 procent tegenover een jaar eerder. De internationale activiteiten (buiten de VS) bereikten het omslagpunt zelfs al en tekenden een positieve ebitda op.

Dit jaar verwacht HelloFresh dat dat cijfer voor de hele groep, inclusief de Amerikaanse tak, positief wordt. Dat moet in het vierde kwartaal gebeuren. De omzetgroei zal volgens het management uitkomen op 25 tot 30 procent.

Beleggers reageren enthousiast op de cijfers. Het aandeel maakt een sprong van 5 procent, waardoor de beurswaarde aandikt tot 2,4 miljard euro. Het aandeel noteert al ruim 40 procent boven de prijs waartegen het bedrijf vorig jaar naar de Duitse beurs trok. 

HelloFresh haalde toen 318 miljoen euro vers kapitaal op om zich te wapenen voor een hevige concurrentiestrijd. In de VS moet het opboksen tegen gelijkaardige bedrijven als Blue Apron en giganten als Walmart en Amazon, die van de thuisbezorging van voedsel en voedselpakketten een prioriteit hebben gemaakt. In België hebben Carrefour en Delhaize al een rechtstreekse aanval ingezet op de Duitsers.

Om de groei in de VS te versnellen nam HelloFresh deze week ook sectorgenoot Green Chef over. Dat richt zich op maaltijdboxen met biologische ingrediënten en kan ook klanten bedienen die veganistisch of glutenvrij eten. HelloFresh ontstond onder de vleugels van de Duitse holding Rocket Internet, die ook aan de basis lag van Zalando en Delivery Hero.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content