Hifi-icoon B&O verkoopt autodivisie aan Harman

B&O levert onder meer high end audiosystemen aan Audi. ©rr

Het Deense luxeaudiomerk Bang & Olufsen verkoopt zijn divisie voor autohifi aan het Amerikaanse Harman International Industries voor 145 miljoen euro.

Bang & Olufsen is een van de laatste grote Europese producenten van video en audio-apparatuur, alsook een beperkt gamma telefoons. Het Deense iconische bedrijf staat bekend als een luxemerk voor de high-endmarkt. Behalve toestellen voor thuisgebruik maakte B&O ook hifi voor luxeautomerken als Audi, Aston Martin, BMW en Mercedes-Benz AMG. 

Om zich beter te kunnen focussen op de consumentenmarkt verkoopt het bedrijf zijn autodivisie aan het Amerikaanse Harman International Industries, bekend van het hifimerk Harman Kardon. Dat meldt Financial Times. Het lijkt erop dat het bedrijf de overname van B&O deels uit defensieve overwegingen doet, aangezien Harman zich ook richt op de luxeautomarkt.

Harman koopt met de overname ook de exclusieve rechten om de naam Bang & Olufsen te gebruiken in de autowereld. Door het nieuws gaan de aandelen van B&O op de beurs van Kopenhagen 33 procent hoger. 

Behalve voor de autodivisie zoekt B&O ook een koper voor 35 procent van Medicom, een producent van medische instrumenten. Het zoekt ook naar 'alternatieve eigenaarsconstructies' voor ICEpower, een joint venture gespecialiseerd in het ontwerp van audioversterkers.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud