Ice-Watch neemt Franse horloges Patton over

Jean-Pierre Lutgen ©Elodie Timmermans

De Belgische ondernemer Jean-Pierre Lutgen neemt met zijn horlogemerk Ice-Watch het Franse horlogemerk Patton over. Beide merken blijven apart bestaan, maar Ice-Watch gaat Patton verdelen in de 10.000 verkooppunten en de 80 eigen winkels wereldwijd, waar het de horloges onder eigen naam al aanbiedt.

Enkele maanden geleden kwam Ice-Watch nog in de pers met de zoveelste merkextensie: na horloges, klokken en brillen bracht het merk van de Waalse ondernemer Jean-Pierre Lutgen ook smartphones op de markt, onder de naam Ice-Phone. Nu gooit de ondernemer het over een andere boeg en neemt hij het bestaande Franse horlogemerk Patton over van de Fransman Jean-Louis Lebec.

Over de financiële details van de overname wilde Lutgen niets kwijt. Sinds de oprichting van Patton door de Fransman Jean-Louis Lebec, die vrijdag ook op de persconferentie was, werden 3.000 Patton-horloges verkocht. Ice-Watch gaat Patton mee verdelen in de 10.000 verkooppunten en 80 eigen winkels wereldwijd. Zo hoopt men de productie op te werken tot 30.000 à 50.000 horloges binnen twee tot drie jaar. De aankondiging van de overname komt een week voor de horlogebeurs in Bazel.

Patton is genoemd naar de Amerikaanse generaal die op het einde van de Tweede Wereldoorlog Europa kwam bevrijden bij de landing in Normandië en bekend werd door een reddingsoperatie bij de Slag om de Ardennen (Bastogne). Ice-Watch laat in zijn persbericht niet na om die geschiedenis stevig in de verf te zetten door te verwijzen naar 'de kracht en de moed van de Amerikaanse generaal'. Op de persconferentie was ook de kleindochter van de Amerikaanse generaal, Helen Patton, aanwezig. De Luxemburgse stad Bastogne is de geboorteplaats van Lutgen en herbergt het hoofdkwartier van Ice-watch. 'Als de horloges niet Patton zouden heten, zouden we misschien nooit in contact gekomen zijn', zei Lutgen, die zelf het initiatief voor de overname nam.

Met de overname kan het Waalse bedrijf naast het sportieve en hippe merk Ice-Watch ook een luxueuzer merk in het gamma opnemen. Patton richt zich op de meer kapitaalkrachtige consument en wordt door meer donkere kleuren en een robuuster design als mannelijker gepositioneerd. Een Patton-horloge kost tussen 750 en 1.790 euroHet merk Patton blijft ook gewoon bestaan, met een eigen markteting en website. 'Beide merken delen wel dezelfde waarden, zoals aandacht voor toegankelijk design', aldus Lutgen.

Grote winst voor Lutgen: aangezien het binnenwerk van Patton wordt gemaakt in Zwitserland kan hij voortaan ook uitpakken met een horlogegamma 'Swiss made'. 

 Marketing 

Het toont nog eens hoe sterk Lutgen inzet op marketing. De horloges worden gebouwd door derden in het buitenland. Enkel de financiering, het design en het merk, de logistiek en de verkoop doet het Belgische bedrijf zelf. De smartphones van Ice-Phone worden gebouwd door Samsung, maar hebben dezelfde look en feel als de horloges. De brillen van Ice-Watch worden gemaakt door een Franse producent, waardoor ze het (mode)label 'Made in France' kunnen dragen. Enkele weken geleden kwam Jean-Pierre Lutgen nog in aanvaring met zijn broer en CdH-burgemeester van Bastogne Benoît Lutgen omdat hij de naam Bastogne als een merk wilde deponeren in een duizendtal verschillende categorieën.

Ice-Watch boekte in 2013 zowat 70 miljoen euro omzet, waarvan 40 procent in Duitsland. Het merk is aanwezig in ruim 100 landen. Er werken 60 werknemers in België, maar als Lutgen doorzet met zijn plan om tot 120 jobs uit China naar België te halen, worden dat er drie keer meer.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud