IJsverkoop Unilever valt tegen

©IMAGEGLOBE

De Nederlands-Britse gigant Unilever boekte in het eerste halfjaar omzetgroei, maar die was lager dan verwacht.

Het klinkt vreemd in volle zomerhitte, maar de ijsverkoop bij Unilever  valt tegen. Dat meldt de eigenaar van bekende ijsmerken zoals Magnum, Cornetto, Ben & Jerry's en Ola. In de eerste zes maanden van dit jaar gingen er minder ijsjes de deur uit dan verwacht. Volgens Unilever komt dat doordat het weer in Europa en Noord-Amerika niet gunstig genoeg was, waardoor de markt niet zo hard groeide.

Onderkant van de vork

10
miljoen ijsjes per week
Dit eerste halfjaar verkocht Unilever meer dan 10 miljoen ijsjes per week, maar dat was onder de verwachtingen.

Desondanks realiseerde de Nederlands-Britse multinational in de eerste helft van dit jaar een autonome omzetgroei van 3,3 procent. Dat is wel aan de onderkant van de bandbreedte van 3 tot 5 procent die het bedrijf zichzelf ten doel had gesteld. De multinational verwacht over heel 2019 een omzetgroei van net iets meer dan 3 procent.

De halfjaaromzet viel een tikje lager uit dan vorig jaar: 26,1 versus 26,4 miljard euro. Dat komt omdat Unilever vorig jaar zijn divisie Spreads, met onder meer de botermerken Blue Band en Becel, heeft afgestoten. De groei kwam vooral uit opkomende landen, waar het concern al jaren het grootste deel van zijn omzet behaalt. De divisie huishoudelijke verzorgingsproducten sprong eruit met een omzetgroei van 8,9 procent in het tweede kwartaal. Het wasmiddel Omo deed het goed in Brazilië en China. In Europa zorgde de verdere introductie van het schoonmaakmerk Seventh Generation voor groei.

Minder sterk

Belgen zijn niet de grootste ijsjeseters in de wereld, maar met 6,06 liter per inwoner per jaar, zitten we mooi in de middenmoot.
Unilever

De afdeling Foods & Refreshment verkocht meer ijsjes dan een jaar geleden, maar de groei was minder sterk dan Unilever had gehoopt. Ook de theeverkoop viel tegen. In ontwikkelde markten, zoals Europa en Noord-Amerika, verkocht Unilever zelfs minder thee.

In dezelfde periode vorig jaar verkocht Unilever wekelijks ongeveer 1,6 miljoen dozen ijs. Met gemiddeld zes ijsjes per doos ging het om bijna 10 miljoen ijsjes per week. Alleen al van Magnum gingen in de eerste jaarhelft van 2018 per week 1,9 miljoen ijsjes de deur uit.

Het best verkochte ijsje in de Belgische geschiedenis is nog altijd de 'raket', een waterijsje dat gelanceerd werd in 1962. 'Belgen zijn niet de grootste ijsjeseters in de wereld, maar met 6,06 liter per inwoner per jaar zitten we mooi in de middenmoot', klonk het toen.

Premium

Unilever investeerde de afgelopen jaren ook veel in merken voor persoonlijke verzorging. Die markt groeit hard en biedt de groep de mogelijkheid om premiumproducten aan te bieden, shampoo's en smeersels waar consumenten relatief veel voor willen betalen. Toch kon die afdeling in de eerste twee kwartalen maar met 3,3 procent op eigen kracht groeien, evenveel als Unilever als geheel.

Unilevers marge viel eveneens tegen. Het boekte in de eerste jaarhelft een nettowinst van 3,2 miljard euro. Dat is 0,6 procent minder dan een jaar eerder en gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten zelfs 1,5 procent minder.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud