L'Oréal boekt sterkste groei in tien jaar

Kiehl's was één van de sterkste groeimerken binnen L'Oréal. ©rv

De Franse cosmeticagroep koerst naar een nieuw record op de beurs.

Als multinational een groei met dubbele cijfers neerzetten: il faut le faire. L'Oréal geeft de concurrentie het nakijken met een omzetgroei van 8 procent op vergelijkbare basis.

Overnames en wisselkoerseffecten meegerekend komt de groei nog een stuk hoger uit, op 11 procent naar 29,9 miljard euro, tegenover 26,9 miljard euro in 2018. De nettowinst bedroeg 4,4 miljard euro, terwijl dat een jaar eerder nog 4 miljard euro was.

Ilham Kadri, CEO van Solvay. ©BELGA_HANDOUT
Topvrouw Solvay in bestuur L'Oréal

In de marge van de resultaten maakte L'Oréal bekend dat de Raad van Bestuur Ilham Kadri zal voordragen als onafhankelijk bestuurder op de Algemene Vergadering op 21 april.

Ilham Kadri is sinds 1 januari 2019 CEO bij Solvay.

Ze zal bij L'Oréal het zitje innnemen van Google-VP Eilein Naughton.

 

 

De hoogwaardigere merken zoals Kiehls en Kérastase, waarop L'Oréal hogere marges pakt, droegen in sterke mate bij aan het resultaat. L'Oréal telt nu negen merken die afzonderlijk meer dan 1 miljard euro omzet draaien. De huidverzorgingsproducten van La Roche Posay rondden als laatste die kaap.

 L'Oréals mainstreammerken zoals het Amerikaanse make-upmerk Maybelline (-0,8%) kenden een veel minder sterke groei of zelfs een omzetdaling.

'We identificeerden als een van de eerste spelers in de markt de trend bij consumenten naar duurzaamheid in hun verzorgingsproducten. Dat ontketende een revolutie in ons productieproces en onze bedrijfsvoering en geeft ons nu een voorsprong', verklaart CEO Jean-Paul Agon. 'Intussen is 60 procent van de basisgrondstoffen die we gebruiken hernieuwbaar.'

Jaarcijfers L'Oréal

Omzet: € 29.9 miljard 
        +8.0% like-for-like
        +10.9% bij constante wisselkoers en met inbegrip van overnames
Operationele winst: € 5.54 miljard (+12,7%)
Operationele marge: 18,6% 
Winst per aandeel: € 7.74 (+9.3%)
Kasstroom: € 5 miljard (+29.8%)
Dividend: €4.25 euros (+10.4%)

De groep lanceerde met onder meer L'Oréal Botanicals volledige productlijnen die ze als 'vegan', 'plantaardig', en 'vrij van hormoonverstoorders' in de markt zette. Daardoor moest ze wel meer uitgeven aan onderzoek en ontwikkeling. De uitgaven aan R&D namen stevig toe naar 985 miljoen euro (+8%).

Coronavirus

L'Oréal had het in de marge van de resultaten ook over de impact van het coronavirus. Azië is de sterkst groeiende markt voor het bedrijf (+30% in 2019). 'Bij gelijkaardige events in het verleden (SARS, MERS, red.) werd de tijdelijke verkoopdip meer dan goedgemaakt', aldus Agon. 'Bovendien draaien we een groot deel van onze omzet in China via e-commerce, waarop de impact beperkter zal zijn.'

L'Oréal is vrijdag de primus op de beurs van Parijs met een koerswinst van 3 procent naar 277,7 euro, een nieuw record. Het aandeel klom de afgelopen 52 weken 26 procent en presteert beduidend beter dan sectorgenoten. Ter vergelijking, de Duitse cosmeticareus Beiersdorf (Nivea, Eucerin) moet het met een jaarwinst van 9 procent stellen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud