Luierfabrikant Ontex blijft vaag over herstelplan

Ontex-CEO Esther Berrozpe geeft maandag haar eerste strategische update bij Ontex. ©Karoly Effenberger

Ontex ging deze maand met een 'duidelijk en gedetailleerd' actieplan komen om zijn situatie recht te trekken. Maar voor een strategisch plan op lange termijn van de luierfabrikant is het wachten tot eind dit jaar.

CEO Esther Berrozpe somt naar aanleiding van de beleggersdag van Ontex een hele reeks acties op die zijn genomen om het tij te keren. Lees: om de productiviteit te verhogen, de kosten te verlagen en de kasstroomgeneratie te verbeteren.

Ontex plakt op de de kostenbesparingen een cijfer. De kosten moeten dit jaar met 60 miljoen euro omlaag. Hier en daar lekte al uit dat Ontex aan een sociaal plan werkt voor zijn fabriek in het Duitse Mayen, die mogelijk zou sluiten. Volgens Het Laatste Nieuws staan er ook jobs op de helling in Eeklo, waar een aantal productielijnen zouden verdwijnen.

De herstelacties schieten goed op maar ‘de strategische evaluatie is nog steeds aan de gang’, luidt het. Op het einde van het jaar zal een strategisch plan op lange termijn worden voorgesteld.

Vooruitzichten

De topvrouw herhaalde de eind april gegeven vooruitzichten voor dit jaar: een stabiele omzet op vergelijkbare basis en een terugkeer naar groei vanaf het tweede kwartaal. Voor meer informatie is het wachten tot eind juli, bij de publicatie van de halfjaarcijfers.

Ik heb er alle vertrouwen in dat wij onze beloften kunnen waarmaken om de groep tegen 2023 weer een gezonde financiële basis te geven en tegelijk verder te werken aan een strategisch langetermijnplan om het volledige potentieel van Ontex te ontplooien.
Esther Berrozpe
CEO Ontex

Ontex geeft wel al doelstellingen op langere termijn, meer bepaald voor 2023. De fabrikant van babyluiers, maandverbanden en incontinentieproducten streeft tegen dan naar een vergelijkbare omzetgroei van 2 à 3 procent per jaar en een recurrente ebitda-marge tussen 12,5 en 13,5 procent (in het eerste kwartaal bedroeg de winstmarge slechts 10,3 procent). De schuldgraad - de verhouding tussen nettoschuld en brutobedrijfswinst (ebitda) - zou moeten dalen tot minder dan 3. Ter vergelijking: einde maart stond de schuldgraad nog op 3,86.

'Ik heb er alle vertrouwen in dat wij onze beloften kunnen waarmaken om de groep tegen 2023 weer een gezonde financiële basis te geven en tegelijk verder te werken aan een strategisch langetermijnplan om het volledige potentieel van Ontex te ontplooien', stelt Esther Berrozpe.

Brazilië

De Tijd schreef zaterdag dat Ontex in het kader van zijn herstelplan overweegt om de Braziliaanse activiteiten te verkopen. Maar over een mogelijke verkoop van de Braziliaanse activiteiten rept Ontex met geen woord. Het bedrijf zegt wel dat het voortdurend ‘de strategische posities op elke markt’ evalueert, maar noemt geen opkomende markt bij naam.

De Belgische groep nam eind 2016 de luieractiviteiten van het Braziliaanse Hypermarcas over voor omgerekend 286 miljoen euro, maar dat werd geen succes. De fabrieken van Hypermarcas bleken verouderd, een prijzenoorlog met reuzen als Procter & Gamble en Kimberley Clarke brak uit en de Braziliaanse munt is weinig stabiel.

Ontex geeft wel aan dat het de (negatieve) trend in Europa begint te keren en dat het werkt aan een uitbreiding van zijn activiteiten in Noord-Amerika.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud