Luxehongerige Chinezen jagen LVMH naar recordkoers

Louis Vuitton is het vlaggenschip van de groep LVMH. ©REUTERS

Het Franse luxeconcern LVMH verrast met erg sterke kwartaalcijfers. Ondanks de verwachte vertraging van de Chinese economie geeft de Chinese middenklasse nog erg graag westerse luxeproducten.

Europa's rijkste man Bernard Arnault mocht de spits afbijten. Zijn luxeconcern LVMH , met merken als Louis Vuitton en Moet Hennessy, is het eerste lid van de Parijs CAC40-steraandelenindex die met kwartaalcijfers op de proppen komt.

En die cijfers waren ronduit schitterend. De omzet klom in de eerste drie maanden van het jaar 13 procent hoger. LVMH deed het daarmee veel beter dan verwacht want analisten hadden op 8,5 procent groei gerekend. Iedereen ging uit van een vertraging na een sterk 2017, waarin de groei  uitkwam op 12 procent.

China

Maar dat was buiten de op luxe beluste consument gerekend. Vooral gegoede Chinese consumenten kochten meer LVMH-producten van Givenchy-make-up tot Christian Dior-kledij. Niet enkel in eigen land, maar ook als ze op reis zijn stapten rijke Chinezen binnen in een van de meer dan 4.000 winkels van LVMH.

Daarnaast wint de onlineverkoop terrein. Jonge consumenten kopen zonder aarzelen hoog geprijsde goederen online. Dat geldt zowel voor de eigen merken als voor de selectieve distributie via de retaildivisie Sephora.

Er waren geen valse noten in de kwartaalupdate. In alle divisies werd een organische groei van minstens 10 procent neergezet. 'Groeicijfers in beton', concluderen de analisten van Aurel BGC.

Kering

De goede cijfers stuurden het aandeel LVMH in Parijs naar een recordkoers. Het aandeel ging na de opening 4,5 procent hoger tot 274,05 euro. Ook sectorgenoten als Kering (3,8 procent) , de eigenaar van Gucci, en Burberry (1,7 procent) klommen meteen hoger. Van die laatste koersstijging profiteert ook de Frère-holding GBL

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect