Advertentie

Managementswitch moet Gucci redden

©Bloomberg

De top van het Italiaanse modehuis Gucci wordt dooreen geschud. De CEO en de creatief directeur vliegen buiten, in de hoop de dalende verkoop te keren.

Na bijna zes jaar aan de top van modemerk Gucci wordt CEO Patrizio di Marco aan de deur gezet. Marco Bizzarri, het hoofd van de divisie luxekleding en lederwaren volgt hem vanaf januari op. Dat maakte eigenaar Kering, de luxegoederengroep van de Franse modemagnaat François-Henri Pinault, vrijdag bekend.

Eind februari wordt ook hoofdontwerpster Frida Giannini na acht jaar de deur gewezen. Haar opvolger is nog niet aangewezen en Giannini blijft nog aan tot na de presentatie van de herfst- en wintercollectie.

Terugval

De herstructurering komt niet uit de lucht vallen. De operationele resultaten liepen dit jaar terug, met een omzetdaling van 3,5 procent in de eerste 9 maanden, tot 2,53 miljard euro. Gucci is goed voor iets meer dan de helft van de verkoop van alle Kering-luxemerken samen, maar ondertussen winnen dochterbedrijven Bottega Veneta en Yves Saint Laurent aan belang met een omzetgroei van respectievelijk 12 en 26 procent.

De moeilijkheden bij Gucci zouden te maken hebben met een toenemende concurrentie van kleinere luxemerken en een haperende vraag in China, Rusland en Europa die te maken heeft met conflicten in het Midden Oosten en Oekraïne.

Italiaanse wonderboy

Kering heeft er alle vertrouwen in dat Bizarri kan zorgen voor een ommekeer. De Italiaan wordt gezien als een rijzende ster binnen de luxe-industrie. Hij zit sinds 2005 onder de vleugels van Kering, eerst als CEO van Stella McCartney en sinds 2009 als topman bij Bottega Veneta. ‘Onder zijn leiding steeg de verkoop en winst spectaculair’, maakte Kering bekend. Bizarri leidde de afdeling luxekleding en lederwaren bij Gucci sinds april dit jaar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud