McDonald's zegt weinig last te hebben van crisis

(foto bloomberg) ©BLOOMBERG NEWS

De fastfoodketen McDonald's voelde vorig jaar de druk op zijn inkomsten, maar zegt dat zijn klanten trouw zijn gebleven. De consumenten blijven komen, al is dat nu minder op het einde van de maand maar meer in het begin, wanneer de lonen net zijn uitgekeerd.

Traditiegetrouw geeft Stephan De Brouwer, de managing director van McDonald's in België, in het begin van het jaar een overzicht van de activiteiten van de fastfoodketen in België. Blijkt dat de omzet wel een beetje onder druk staat door de crisis - al wil De Brouwer geen cijfers geven -, maar dat het minder erg is dan verwacht. 'Het is niet zo dat de klanten minder kopen en minder uitgeven, maar wel dat er veel meer variatie is volgens het moment. In het begin van de maand, wanneer de lonen net zijn uitbetaald, krijgen we meer mensen dan vroeger over de vloer. Op het einde maand, wanneer het geld op is, dan weer minder.'

McDonald's telt vandaag 65 restaurants in België, goed voor 2.900 werknemers. Het voorbije jaar kwamen er twee bij. Ook voor dit jaar zijn er drie openingen gepland. In 2012 investeerde de hamburgerketen bijna 14 miljoen euro in nieuwe restaurants en in het opfrissen van bestaande. Dit jaar zou dat 20 miljoen euro moeten zijn. 'Net omdat het crisis is vinden we dat er meer moet worden geïnvesteerd. Onze franchisenemers die de restaurants uitbaten, volgen ons daarin. Ze dragen een deel van de kosten van die investeringen', duidt De Brouwer.

De manager gaat er prat op dat het imago van McDonald's de voorbije vijf jaar sterk is verbeterd in België. Hij heeft daar een studie laten uitvoeren en meldt dat een derde meer mensen nu eens een McDonald's zijn binnengestapt, tegenover vijf jaar geleden. 'Ons imago is nu veel positiever. We blijven daar ook verder aan werken', stelt De Brouwer.

Zo gaat McDonald's dit jaar 'McMarkets' opzetten. Markten van één dag in elke provincie, waar de leveranciers van de restaurantketens hun producten tonen, van het vlees tot de tomaten. 'Te weinig mensen weten dat McDonald's zijn grondstoffen vooral in België aankoopt. 50 procent van onze aardappelen voor de frietjes komt uit Vlaanderen en ook de tomaten en de wortelen komen van een boer uit het Antwerpse', zegt De Brouwer.

McDonald's viert deze lente zijn 35-jarige aanwezigheid in België. Om het event luister bij te zetten, zullen nieuwe producten worden gelanceerd, maar wat wou de fastfoodketen nog niet lossen. De Brouwer: 'We hebben vorig jaar de Belgo uitgebracht, een hamburger gemaakt door de Belgen voor de Belgen, die in geen enkel ander land te verkrijgen is. Net zoals de dame blanche die we alleen in de Belgische restaurants verkopen. Wel, we gaan in die richting verder.'

Het best verkochte product van McDonald's in België is nog altijd de Big Mac, ondanks de crisis. De Brouwer ontkent dat de consument is overgeschakeld op  goedkopere producten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud