Nepvlees van Bill Gates trekt naar Nasdaq

©Greenway

Het Amerikaanse Beyond Meat, dat vleesloze hamburgers ontwikkelt, wil met een beursnotering 100 miljoen dollar ophalen voor verdere expansie.

De burgers van Beyond Meat smaken naar en lijken op rundvlees, maar er komt geen koe aan te pas. Wie ze eens wil proeven, kan in ons land sinds enkele weken terecht bij de keten Greenway. 'Vleeseters hebben geen reden meer om vlees te verkiezen boven plantaardig. We staan aan de vooravond van een voedingsrevolutie', lieten de oprichters van Greenway optekenen.

Beyond Meat speelt op zijn eigen manier in op de trend naar vleesloze burgers. De grote uitdaging is de smaak van rundvlees te evenaren. Het ene bedrijf grijpt daarvoor naar complexe technologie om dierlijke cellen in het labo op te kweken. Mosa Meat van de Nederlandse wetenschapper Mark Post - financieel gesteund door Google-oprichter Sergey Brin - haalde daarvoor eerder dit jaar nog 7,5 miljoen euro op om het proces te verfijnen en goedkoper te maken. 

Moleculen

Andere bedrijven zoeken dan weer naar een ideale mix van plantaardige ingrediënten. De grote concurrenten in dat domein zijn Impossible Foods en Beyond Meat, die beide Bill Gates als aandeelhouder hebben. De onderzoekers van Beyond Meat gaan via reverse engineering op zoek naar welke moleculen in natuurlijk vlees verantwoordelijk zijn voor smaak, textuur en kleur. Voor elk bestanddeel zoeken ze in de plantenwereld een alternatief dat dezelfde rol kan spelen. 

Coca-Cola

Impossible Foods wist tijdens de voorbije lente investeerders te overtuigen 114 miljoen dollar extra te investeren. Beyond Meat, waar ook Leonardo Di Caprio en het voedingsbedrijf Tyson Foods zich achter schaarden, lijkt al even ambitieus en gaat via een beursnotering op Nasdaq (New York) minstens 100 miljoen dollar bijtanken om de messen te wetten in de strijd om de milieubewuste consument. Het bedrijf haalde bovendien de financieel directeurs van Twitter en Coca-Cola binnen in de raad van bestuur.

Afgelopen jaar verviervoudigde de omzet van Beyond Meat naar 32,6 miljoen dollar. Over de eerste negen maanden van dit jaar rapporteerde het bedrijf een omzet van 56,4 miljoen dollar. Sinds de start in 2016 verkocht het bedrijf al 25 miljoen Beyond Burgers die in de VS onder andere al te krijgen zijn in duizenden restaurants, Amazon Fresh en Whole Foods.

Beyond Meat is hoofdzakelijk actief in de VS, maar mikt op expansie richting Europa en Azië. Vanaf 2020 wil het bedrijf op de Europese markt aanwezig zijn met productiefaciliteiten, daarna moet Azië volgen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect