Online handel wordt steeds meer buitenlands

©ANP XTRA

De Belgische e-commerce zal in de komende jaren het onderspit moeten delven voor de buitenlandse concurrentie, waarschuwt Comeos. Belgische internetwinkels zitten immers met competitieve nadelen tegenover de buurlanden, zoals hogere loonkosten of meer regelgeving.

Comeos, de federatie van de retailsector, trekt aan de alarmbel. Als de overheid niet ingrijpt, dan zal de internethandel in ons land de komende jaren worden ingepalmd door buitenlandse bedrijven. De Belgische handel kampt volgens gedelegeerd bestuurder Dominique Michel met te veel competitieve nadelen tegenover het buitenland, zoals loonkosten (20 procent hoger), zware arbeidslasten, strenge regelgeving op producten of nog de hoge btw.

Comeos becijferde dat de retailhandel in vijf jaar tijd van 87,3 miljard euro (2013) zal toenemen tot 99,73 miljard euro (2018). De online handel zou in die tijd verhogen van 5,60 naar 9,86 procent, of het niveau van het Verenigd Koninkrijk en Nederland, waar vandaag al 10 procent van de retailhandel online gebeurt.

Comeos gaat er bovendien van uit dat als de internetwinkels vandaag voor zo'n 63 procent in Belgische handen zijn en voor 37 procent buitenlands, dat die verhouding in vijf jaar tijd zal keren. Ruim 68 procent van de internethandel zal dan uit het buitenland komen, waardoor België naar schatting 22.739 banen misloopt. Wordt er ook nog rekening gehouden met de onrechtstreekse tewerkstelling, dan zullen ruim 36.000 jobs verloren gaan aan het buitenland.

'We houden rekening met drie scenario's. De Belgische winkel organiseert zijn online activiteiten helemaal in België, zoals de meeste voedingszaken doen. Of de winkel besteedt een deel uit in het buitenland, zoals de verpakking van de bestellingen. Derde mogelijkheid is dan weer dat de achterliggende activiteiten van de internetwinkel helemaal in het buitenland liggen', zegt Michel.

Volgens Comeos is de online handel in België vandaag al voor een groot deel vertrokken naar het buitenland, waardoor België nu al meer dan 6.400 jobs misloopt.

Michel wijst ook Bpost met de vinger, omdat die hoge vervoerskosten hanteert. 'Enkel grote bedrijven, die dagelijks veel pakjes uitsturen, krijgen goedkope tarieven. Voor kmo's is Bpost vaak te duur.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud