reportage

‘Onze crisis is er net op tijd gekomen'

©Thomas De Boever

Terwijl de Nederlandse concurrentie de Vlaamse bloemensector zware klappen toebrengt, houdt het familiebedrijf Floré uit Lochristie zich staande. ‘In de sierteelt is een harde afvalrace aan de gang. Enkel de sterksten blijven over.’

Met vestigingen over heel Europa, 550 werknemers en een omzet van 116 miljoen euro mag Floré Groep zich tot de grote jongens rekenen in de Europese sierteelt. Het Oost-Vlaamse familiebedrijf is actief van de eerste plantenkiempjes in het labo tot het transport en levering van volgroeide sierplanten aan de retailers.

Die Vlaamse leiderspositie is allesbehalve vanzelfsprekend nu de Europese consument steeds minder wil betalen voor zijn plantje op de salontafel. Ondertussen creëren de forse investeringen van sierteeltgrootmacht Nederland een overproductie die de marges onder druk zet. De voorbije 15 jaar daalde het Belgische landbouwareaal voor de sierteelt met 30 procent tot 1.200 hectare. Het aantal bedrijven in de sector decimeerde van 3.000 tot 760. ‘Vlaanderen was de bakermat van de sierteelt, maar sinds de jaren 80 heeft Nederland die rol overgenomen met goed georganiseerde ondernemers, forse subsidies en goedkoop gas om de kassen te stoken’, zegt Werner Krott (61), de CEO van Floré. ‘Die bikkelharde concurrentie heeft hier lelijk huisgehouden, waardoor nu enkel nog een leidende rol is weggelegd voor Vlaamse bedrijven in specifieke niches. Ook wij kenden een moeilijke periode.’

Tien jaar geleden hadden we zwaar geïnvesteerd en verloren we de markt uit het oog.
Peter Van Hoye
Sierbloemteler

Voor Floré Groep is de belangrijkste niche de vermeerdering van orchideeën. Met dochterbedrijf Microflor is Floré wereldwijd het nummer drie op de markt voor orchideeën, met voorsprong de bestverkochte kamerplant. De kweek is een kennisintensieve en tijdrovende bezigheid. In het labo worden de microscopische kiempjes afgescheiden van de moederplant, waarna het 20 weken duurt voor ze voldoende sterk zijn om de gecontroleerde labo-omgeving te verlaten.

‘Daarna laten we ze hier in de serre 25 weken acclimatiseren’, zegt Febe Floré (37) die samen met de oprichter aan het hoofd staat van Microflor. ‘Dan gaan de bakken met jonge plantjes naar onze klanten, de kwekers, waar het nog eens 48 tot 52 weken duurt voor de planten volgroeid zijn.’ Microflor is goed voor 25 miljoen van de 140 miljoen orchideeën die in Europa per jaar verkocht worden.

Familiebedrijf in Lochristi, opgericht in 1954 door Achiel Floré en nu in handen van de derde generatie.

Het sierteeltbedrijf telt productievestigingen in België en Slovakije en distributiecentra in België, Nederland en Italië.

Geconsolideerde omzet (2014): 116,2 miljoen euro.

Operationele kasstroom (ebitda): 12,7 miljoen euro.

Nettowinst: 6,8 miljoen euro.

550 werknemers.

Zenuwachtigheid

Vandaag is Floré een gezonde sterkhouder in Vlaanderen, maar tien jaar geleden leek het anders uit te draaien. ‘We hadden zwaar geïnvesteerd en hebben ons daarin verslikt’, zegt Peter Van Hoye (47) die de handel- en distributietak Floréac aanstuurt. ‘Dat leidde in 2006 en 2007 tot veel kopzorgen. Ons nieuwe distributiecentrum in Lochristi kwam maar moeizaam op gang en terwijl al onze aandacht daardoor werd opgezogen, verloren we de operationele efficiëntie en de markt uit het oog. We hadden fors geld geleend en hoe langer de resultaten uitbleven, des te zenuwachtiger iedereen werd. Ook de banken begonnen zich vragen te stellen.’

©Thomas De Boever

‘De oorzaak van onze problemen was de te snelle groei’, zegt Van Hoye. ‘Daardoor investeerden we te weinig in onze interne structuur, het management en de competenties van onze mensen.’ Het was in die moeilijke periode dat de directie van Floré Groep werd vernieuwd. Etienne Floré - de oom van Peter Van Hoye - deed een stap opzij en liet de operationele leiding van het bedrijf aan Werner Krott, die eerder zijn sporen verdiend had als hoofd van de bakkerijafdeling van Vandemoortele en als CEO van Koramic, de materialengroep van Christian Dumolin. De derde generatie kwam aan het roer en Van Hoye kreeg de leiding over de handelsdivisie, vooral bekend onder de naam Floréac.

‘We hebben door die interne crisis moeten inkrimpen, veel meer focus gebracht in onze activiteiten’, zegt Krott. ‘Tegelijk hebben we ook onze werknemers meer autonomie gegeven.’ Er kwamen opleidingsprogramma’s en enkele verlieslatende projecten werden stilgelegd.

  • Microflor: Jongplantenproductie voor veredeling en vermeerdering van orchideeën met 25 miljoen euro omzet.
  • ID’Flor: Potplantenproductie (azalea, clivia, orchideeën en rododendron) met 8 miljoen euro omzet.
  • Handelsdivisie: De internationale handel, distributie en logistiek van kamer- en tuinplanten, met als belangrijkste onderdeel Floréac, haalt een omzet van 85 miljoen euro.
  • FTO: Transporttak gespecialiseerd in planten, met 8 miljoen euro omzet.

Automatisering

‘Achteraf gezien hebben we veel geluk gehad dat onze eigen problemen een jaar voor de grote financieel-economische crisis kwamen’, zegt Krott lachend. ‘Onze sanering was tijdig rond en de ingrepen waren zo drastisch dat we tijdens de crisisjaren tegen de markttendens in konden groeien, met Microflor en de orchideeactiviteiten als motor.’

©Thomas De Boever

De voorbije vier jaar werden 50 extra mensen aangeworven. De sterke financiële positie liet ook toe een ambitieus investeringsprogramma uit te werken. Dit keer met eigen middelen, zonder een beroep te doen op bankleningen. Tussen 2015 en 2017 zal Floré 19 miljoen euro investeren in de renovatie van de azaleakwekerij ID’Flor en de bouw van een serrecomplex in Lochristi voor de orchideekweek bij Microflor.

Tegen eind dit jaar moet ook een nieuw innovatiecentrum klaar zijn voor de ontwikkeling van nieuwe orchideerassen. Microflor werkt aan een verdere automatisering van de productie. De jonge plantjes worden nu nog handmatig in hun voedingsbodem geplaatst, maar Floré werkt aan een nieuw proces waarbij machines die arbeidsintensieve taak overnemen. Ook het sorteren en klaarzetten van bestellingen zal steeds meer automatisch verlopen. ‘Innovatie en de ontwikkeling van nieuwe sterkere orchideesoorten zijn enorm belangrijk voor ons, omdat we in het hoogste kwaliteitssegment spelen’, zegt Febe Floré. ‘Het groeiproces duurt zeer lang en als je dan kan zorgen dat er minder plantjes uitvallen, geeft dat een grote meerwaarde. Het is zoals met elk bedrijf. Als je de groei kan versnellen is dat een goede zaak, maar wie de groei probeert te forceren dreigt aan kwaliteit te moeten inboeten.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud