Outletwinkels leven regels niet na

©BELGA

Outletwinkels blijken het niet te nauw te nemen met de regels. In de winkels mogen normaal gezien enkel lichtjes gedateerde merkkledij of stukken met kleine foutjes verkocht worden, maar dat is niet het geval, blijkt een reportage van het programma Volt (Eén). Unizo legt klacht neer naar aanleiding van de reportage. Het NSZ pleit voor een gedragscode voor outletwinkels.

Outletwinkels zijn een pak goedkoper dan 'gewone' winkels, maar mogen enkel stukken uit oude collecties of met een klein foutje verkopen. 

Maar die regels worden niet nageleefd. Zo blijken de kleine 'mankementen' in de stukken niet te bestaan. 'Er staat slightly imperfect op, maar dat moet erop staan, anders mogen we het hier niet verkopen. Maar ik heb nog geen enkele gehad waar een grote fout inzat', zegt een verkoopster in de reportage. 'Het enige verschil is een ander etiket, maar er is niks mis mee. Ze doen dat om de prijs te drukken', stelt een andere verkoopster. 'Ze maken extra productie voor de outlet. Dat is mensen bedotten. Je koopt iets voor de volle prijs en in de outlet ligt identiek hetzelfde.'

Volt liet de stukken met de zogezegde foutjes onderzoeken door een gespecialiseerd labo. Er bleek geen verschil tussen het originele product en het outletproduct.

Daarnaast blijkt ook dat in de outletwinkels vaak net dezelfde stukken liggen als in de reguliere winkels van hetzelfde merk. Stukken uit de nieuwe collecties dus, hoewel dat niet zou mogen. Zelfs exemplaren bijbestellen - wat normaal gezien niet zou kunnen) - is mogelijk.

Klacht

De middenstandsorganisatie Unizo vraagt dat de overheid optreedt tegen outletwinkels die goederen verkopen die je ook in de gewone winkels vindt. Ze heeft een klacht ingediend bij de FOD Economie. Het gaat om oneerlijke concurrentie, vindt Unizo.

Het Nationaal Syndicaat voor zelfstandigen pleit voor een gedragscode. 'Wettelijke regels omtrent de outletwinkels bestaan niet. Daarom pleit NSZ voor een gedragscode waarin duidelijk bepaald staat dat outletwinkels enkel kleding uit het vorig seizoen, kledij van de huidige collectie die niet voldoende afgenomen of bijbesteld wordt door de reguliere winkels of kledingstukken met een productiefout mogen aanbieden. 'Die gedragscode is een must om de modedetailhandel te beschermen', vindt het NSZ.

Uit onderzoek van NSZ blijkt dat 11 procent van de zelfstandige modehandelaars hun overtollige voorraad aan outletcentra verkoopt. Ze doen dat tegen gemiddeld 20 procent van de verkoopprijs in de winkel.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud