P&G gaat cosmetica testen op 3D geprinte huid

Worden de Gilette-scheermesjes binnenkort getest op geprinte huid? ©REUTERS

De consumentengoederenreus P&G schrijft een wedstrijd uit waarin het bedrijf onderzoekers oproept met voorstellen te komen rond bioprinting. P&G wil 3D-geprinte cellen gebruiken om na te gaan of zijn producten veilig en efficiënt zijn.

Procter & Gamble wil 3D-geprinte levende cellen gebruiken om zijn consumentengoederen te testen. Die techniek moet sneller en goedkoper zijn dan telkens een leger aan dieren en proefpersonen te moeten verzamelen. Om zijn ambitie waar te maken lanceert het bedrijf vandaag in Singapore een wedstrijd voor onderzoekers. Dat schrijft de Financial Times.

Bioprinten is aan een stevige opmars bezig. Bij de techniek worden menselijke cellen in een bio-inkt verwerkt waarna ze laag per laag met de printer in de gewenste vorm worden geconstrueerd.

3D-geprinte lever

P&G is niet de enige die toekomst ziet in de opkomende technologie van bioprinten. Ook het Franse cosmeticabedrijf L’Oreal kondigde deze maand aan samen te werken met de Amerikaanse startup Organovo om menselijke huid te printen.

Datzelfde bedrijf, het eerste beursgenoteerde bioprintingbedrijf ter wereld, ontwikkelde ook al 3D-geprinte levercellen om medisch onderzoek op te doen en geneesmiddelen te testen.

Huid om cosmeticaproducten te testen is niet de enige mogelijkheden waar P&G op mikt. De multinational roept wetenschappers op om onderzoeksvoorstellen in te dienen, die relevant kunnen zijn voor P&G. Enkele van de bekende producten onder de paraplu van de Amerikaanse groep zijn: Ariel, Gilette, Head&Shoulders, Oral-B, Pampers en Pantene.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud