P&G verliest interesse in digitale advertenties

P&G zou zo dit jaar al 41 procent van zijn totale budget voor digitale advertenties geschrapt hebben. ©© Norbert Schaefer/CORBIS

Procter & Gamble, de producent van onder meer Pampers, Gillette en Braun, krimpt zijn budget voor digitale advertenties in met 100 miljoen dollar.

De multinational is het beu dat de geschrapte advertenties te vaak terechtkwamen op dubieuze websites en bij haatfilmpjes in plaats van bij potentiële klanten. Dat meldt The Wall Street Journal. Het hekelt ook de opgeklopte trafiekcijfers door clicks van geautomatiseerde software zoals bots. 

Volgens financieel directeur Jon Moeller heeft de besparing weinig impact gehad op de omzetcijfers. Hij besluit hieruit dat die digitale advertenties grotendeels vruchteloos waren. 

6,5 miljard
Volgens de Amerikaanse adverteerdersorganisatie ANA verliezen adverteerders wereldwijd dit jaar zo'n 6,5 miljard dollar aan vruchteloze digitale advertenties.

P&G zou zo dit jaar al 41 procent van zijn totale budget voor digitale advertenties geschrapt hebben. Het is niet bekend of het bedrijf de 100 miljoen dollar in andere vormen van advertenties zoals televisiespotjes zal steken. Concurrent Unilever schrapte eerder al 59 procent van het budget voor digitale reclame.

P&G dat onder meer de merken Gillette, Pampers en Oral-B bezit, geeft jaarlijks zo'n slordige 2,45 miljard dollar uit aan advertenties in de VS, wat hen de grootste adverteerder wereldwijd maakt. Zijn beslissingen worden dan ook op de voet gevolgd door andere bedrijven. 

Als andere multinationals de weg van P&G inslaan, kan dit een grote impact hebben op bedrijven zoals Facebook en Google. Beide techgiganten teren op de miljarden die ze via advertenties verdienen. 

Frauduleus

De Amerikaanse adverteerdersorganisatie ANA onderzocht het probleem en besloot dat adverteerders wereldwijd in 2017 6,5 miljard dollar zullen verliezen door vruchteloze digitale advertenties. Uit de studie blijkt 9 procent van de online advertenties en 22 procent van de online videoadvertenties frauduleus. 

P&G is niet het eerste bedrijf dat de slechte match tussen advertenties en duistere plekken op het web aankaart. Eerder kwam Google in de problemen, nadat bekend raakte dat het advertenties plaatste bij haatfilmpjes en dubieuze websites. 250 bedrijven, waaronder giganten zoals AT&T, Verizon en GSK, trokken als reactie daarop hun advertenties weg bij Google.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect