PepsiCo opnieuw onder druk om te splitsen

©REUTERS

De Amerikaanse beleggersactivist Nelson Peltz heeft een 37 pagina's lange brief geschreven waarin hij eist dat PepsiCo zich opsplitst in een frisdrank- en een snacksbedrijf. Peltz dringt al langer aan op zo'n operatie, maar met de brief voert hij de druk nu verder op.

Het is niet de eerste demarche van de 71-jarige beleggersactivist. Peltz gooide vorige zomer ook al een stok in het hoenderhok met een vlammende speech. Nu dringt hij via een brief aan op een opsplitsing. Peltz zegt daarin 'diep ontgoocheld' te zijn over het feit dat PepsiCo en zijn CEO Indra Nooyi geen gevolg hebben gegeven aan zijn voorstel. Hij zal nu andere aandeelhouders rechtstreeks aanspreken om hen te overtuigen van zijn visie. 

Nooyi verklaarde vorig week dat het samenhouden van PepsiCo 'in het belang was van de aandeelhouders'. 'Het is duidelijk dat we daarover van mening verschillen', schrijft Peltz. 'Het lijkt erop dat het bedrijf structurele verandering ziet als een teken van zwakte, een mislukking en een breuk met tradities.'

Peltz bezit via zijn investeringsvehikel Trian een belang van minder dan 1 procent van PepsiCo. Hij klaagt aan dat de Noord-Amerikaanse frisdrankdivisie, bekend van het merk Pepsi, weegt op de prestaties van de hele groep en noemt de winstprognose voor 2014 'ontgoochelend'. Volgens hem zou er veel meer rendement te halen zijn uit het fuseren van de snacksdivisie van PepsiCo met Mondelez, het vroegere Kraft. Pittig detail: Peltz is ook aandeelhouder van Mondelez en zit er sinds deze maand in de raad van bestuur. 

Mondelez produceert onder meer Milka, Toblerone en Lu-koekjes. De snacksdivisie van PepsiCo is bekend van Quaker en Lay's. Beide hebben vestingingen in ons land. 

Vanuit het management werd kort gereageerd op Peltz' brief. 'We hebben al veel managementtijd gestopt in het bespreken van zijn voorstel. We hebben onze strategie duidelijk uitgelegd en onze focus ligt op het behalen van resultaten voor onze aandeelhouders, niet op nieuwe, dure zaken die ons daarvan afleiden en de aandeelhouder schaden.'

Nooyi benadrukte vorige week dat ze een lopend besparingsplan zal opvoeren. Ze wil tussen 2015 en 2020 5 miljard dollar extra in de kosten snoeien. Ze wil ondertussen de achterblijvende volumes in de Amerikaanse frisdrankdivisie opkrikken met nieuwe varianten met natuurlijke zoetstoffen.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud