opmerkelijk

Promofilmpje van Leica maakt Chinezen boos

Huawei gebruikt in bepaalde smartphones technologie aangeleverd door het Duitse bedrijf Leica. Dat ligt in China onder vuur vanwege een promofilmpje. ©REUTERS

De Duitse producent van camera's en lenzen ligt op sociale media onder vuur omdat in een promovideo een bekend beeld van het studentenprotest op het Tienanmenplein van dertig jaar geleden opduikt.

Een ode aan oorlogsverslaggevers die met hun Leica-camera cruciale momenten uit de wereldgeschiedenis vastleggen. Dat zou het vijf minuten durende promotiefilmpje 'The Hunt', van de hand van het Braziliaanse reclamebedrijf F/Nazca Saatchi & Saatchi, worden.

'Geïnspireerd door de verhalen van fotografen die op geen inspanning kijken zodat iedereen getuige kan zijn van de realiteit, brengt Leica een eerbetoon aan die moedige professionals', luidde het op 16 april in een begeleidende tweet in het Portugees.

Het filmpje springt van de ene gebeurtenis naar de andere, maar zoomt uiteindelijk in op een fotograaf die dertig jaar geleden tijdens de studentenprotesten op het Tienanmenplein in Peking een iconische foto maakte: dat van een eenzame Chinese demonstrant voor een colonne legertanks. Het beeld ging de geschiedenis in als 'Tankman'.

Wind van voren

Het promofilmpje, dat eindigt met het logo van Leica, schoot heel wat Chinezen, aan de vooravond van de herdenking van het bloedig onderdrukte protest, in het verkeerde keelgat. Op sociale media kreeg de Duitse producent van camera's en lenzen al snel de wind van voren.

Leica Camera AG neemt afstand van de inhoud van de video en betreurt dat mogelijk misverstanden ontstonden en foute conclusies werden getrokken.

'Leica beledigt China' of 'Ga weg uit China, je hebt hier afgedaan', waren maar enkele van de reacties die opdoken op het officiële Weibo-account (de Chinese variant van Twitter, red.) van Leica.

Volgens de South China Morning Post liet een woordvoerder van het Duitse bedrijf al snel aan de krant weten dat het niet om een officieel promofilmpje van Leica ging. 'Leica Camera AG neemt daarom ook afstand van de inhoud van de video en betreurt dat mogelijk misverstanden ontstonden en foute conclusies werden getrokken', klonk het.

Huawei

Dat Leica zich haastte om zich te distantiëren van de video, hoeft niet te verbazen. Het Duitse bedrijf levert technologie aan de Chinese telecomgigant Huawei. Op sociale media werd de multinational al aangespoord Leica voortaan te boycotten.

Leica is niet het eerste westerse bedrijf dat de toorn van de Chinezen opwekt. Vorig jaar kregen bedrijven als Delta Airlines en Marriott International bakken kritiek over zich heen omdat ze Taiwan als 'land' bestempeld hadden op hun website terwijl de Chinezen het gebied als een afvallige provincie beschouwen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect