Resilux profiteert van succes Airolux

Co-CEO's Dirk (rechts) en Peter De Cuyper. ©BELGA

2014 wordt opnieuw een recordjaar voor Resilux. En topman Dirk De Cuyper verwacht dat de verliezen bij de joint venture Airolux snel weggewerkt zullen worden dankzij contracten met Ecover en Procter & Gamble.

De nettowinst van Resilux steeg in het eerste halfjaar met 16 procent. Maar Airolux, de joint venture met het Zwitserse beursgenoteerd IPS en het nieuwe paradepaardje van de groep, blijft verlieslatend.

Eerder op het jaar liet CEO Dirk De Cuyper al verstaan dat de ommekeer bij Airolux in de loop van 2014 bereikt zou moeten worden. Die stelling herhaalt hij. 'De ommekeer is in zicht. We merken een versnelling van de resultaten sinds mei', zegt Dirk De Cuyper, CEO en familiaal aandeelhouder van Resilux.

Het halfjaarverlies van Airolux is dit jaar gezakt van 3,8 naar 2,2 miljoen euro. 'Dat is toch een serieuze verbetering? We zijn bijna aan het keerpunt', aldus De Cuyper. Aangezien Airolux voor 50 procent eigendom is van Resilux heeft de joint venture dus nog steeds een negatieve impact van 1,1 miljoen euro op het nettoresultaat van de groep.

Airolux blijft intussen wel klanten binnenhalen. Onder andere Method (eigendom van het Belgische Ecover) lanceerde onlangs een luchtverfrisser die gebruikt maakt van de nieuwe verpakkingstechnologie. De Amerikaanse retailer Target heeft die producten onlangs in zijn rekken geplaatst. De sprays zitten in een kunststofverpakking (pet) en werken op basis van perslucht in plaats van drijfgassen. De verpakking is goedkoper, lichter en milieuvriendelijker dan aluminium. Ook Procter & Gamble (P&G, eigenaar van onder andere Gillette) heeft de technologie omarmd en rolt binnenkort de nieuwe verpakkingen uit. Elisabeth Arden verkoopt al luxueuze gezichtscrèmes met 'Airolux inside'

Investeerders verwachten dat de grote boost er zal komen eens P&G de technologie in zijn productgamma op volle schaal zal lanceren. 'Maar wanneer dat is weten we niet. Dat zullen ze zelf wel aankondigen', zegt De Cuyper.

Resultaten eerste halfjaar

 

Omzet: 147,7 miljoen euro (-3%)

Toegevoegde waarde (omzet - grondstofcomponent van verkopen): 33,7 miljoen euro (+7%)

Ebitda: 18 miljoen euro (+8%)

Nettowinst, exclusief Airolux: 7,7 miljoen euro (+3%)

Nettowinst, inclusief Airolux: 6,6 miljoen euro (+16%)

Vooruitzichten tweede halfjaar: operationele resultaten in lijn met die van vorig jaar

Los van Airolux blijft de traditionele business van Resilux - voorvormen voor petflessen - goed draaien, al verwacht De Cuyper dat het tweede halfjaar wat minder zal zijn. Tijdens de eerste zes maanden stegen de verkochte volumes met 3,3 procent. Vooral in West-Europa, de VS en Rusland ging het goed, terwijl de verkoop in Centraal- en Oost-Europa terugviel. De operationele kasstroom (ebitda) spurtte 8 procent hoger. Voor de tweede helft mikt De Cuyper op een status quo tegenover het weliswaar sterke tweede semester van 2013. 'Het is een kwakkelzomer geweest. Dat heeft impact op onze cijfers. Maar alles samengeteld zal de jaarwinst wel stijgen en dat tegenover 2013 dat al een recordjaar was.'

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud