Servies van Pascale Naessens en Sergio Herman te koop

Ook Pascale Naessens laat haar servies produceren door Serax. ©heikki verdurme/SERAX

Het Antwerpse designplatform Serax, bekend als verkoper van ontwerpen van BV’s als Pascale Naessens of Sergio Herman, staat te koop.

De Antwerpse keramiek- en serviesmaker Serax is voor het grootste deel in handen van 3D Participaties, het investeringsfonds van de ondernemersfamilies Donck en Desimpel. Dat kocht de participatie in 2011.

Medeoprichter en CEO Axel Van den Bossche en general manager Frank Lambert bezitten de resterende aandelen.

Na de groei van de jongste jaren - de omzet van het bedrijf klom met bijna de helft in twee jaar tijd - acht het financiële fonds het moment rijp om weer uit te stappen. Het verkoopproces zit in een beginstadium. Sectorgenoten van Serax en andere financiële partijen komen in aanmerking als kopers.

Serax doet bij het grote publiek niet meteen een belletje rinkelen, maar bij designers, foodies en in de horeca is het een naam als een klok.

Met 3D aan boord werd Serax geprofessionaliseerd. Er werd onder meer een raad van bestuur geïnstalleerd. En het bedrijf realiseerde enkele overnames. Het kocht enkele kleinere ontwerphuizen, waaronder het meubellabel Collect en het designmerk Jansen+co.

Serax doet bij het grote publiek niet meteen een belletje rinkelen, maar bij designers, foodies en in de horeca is het een naam als een klok.

Serax Sergio Herman collectie ©rv

Wat ruim 35 jaar geleden begon als een potten- en vazenwinkel is nu een designplatform waar binnen- en buitenlandse designers terechtkunnen voor de verkoop, de marketing, de productie, de logistiek en de financiële ondersteuning van hun ontwerpen.

Het gaat om potten en vazen, maar ook om bestek, serviezen, glaswerk, tafeldecoratie, verlichtingsarmaturen en klein meubilair. De collectie van Serax telt in totaal meer dan 4.000 interieurobjecten.

Betaalbaar

Serax gaat voor toegankelijk en functioneel design. ‘Stijlvol, strak, ambachtelijk en kwalitatief’, zei oprichter Axel Van den Bossche vorig jaar in een gesprek met De Tijd. ‘En vooral ook betaalbaar. Daarom gaan we met de kunstenaar-ontwerper op zoek naar de manier waarop we unieke stukken kunnen omzetten naar een in serie en kostenefficiënt produceerbaar designobject.’

Maar in serie produceerbaar betekent geen massaproductie. ‘We zouden zoals Piet Huysentruyt kunnen kiezen voor bulkafzet in een zaak als Blokker. Dan kregen we in geen tijd 500.000 stuks verkocht’, legde general manager Frank Lambert enkele jaren geleden uit. ‘Maar dat willen we niet. We willen het servies op de juiste plaats krijgen.’

In serie produceerbaar betekent geen massaproductie.

Serax produceert en verdeelt intussen werk van veertig ontwerpers, onder wie de artiest Pieter Stockmans, de artieste Delphine Boël, topchef Sergio Herman en de culinaire bestseller en pottenbakster Pascale Naessens. De samenwerking met die ‘grote namen’ legde Serax geen windeieren. Vorig jaar kwam de omzet van het Antwerpse bedrijf uit op meer dan 23 miljoen euro, een kwart meer dan het jaar ervoor.

De helft van de omzet komt uit de verkoop van zogenaamde ‘tableware’ (bestek, serviezen, enzovoort), gericht op hotels en restaurants. De serviezen van Serax staan wereldwijd op tafels in de Raddisson-hotels, in de W-designhotels in Barcelona en New Delhi en in het Park Hyatt in Tokio, maar ook in zakenhotels als het Hilton of Sheraton.

Een vijfde van de inkomsten komt uit potten en vazen, het oorspronkelijk metier van Serax. Nog eens 20 procent komt uit de verkoop van designverlichting en -meubelen. De brutobedrijfswinst (ebitda) van het bedrijf bijna 5 miljoen euro bedragen. CEO Van den Bossche wilde liever geen commentaar geven op het nieuws.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect