Advertentie

Smartphoto: 'Tijd voor hoofdstuk van groei en creativiteit'

Stef De Corte, CEO van Smartphoto ©RV DOC

Smartphoto voert een generatiewissel door binnen de raad van bestuur. 'Het bedrijf is bijna dood geweest. Tijd voor een nieuw hoofdstuk, van groei en creativiteit.'

Woensdag, iets voor 14 uur. Marc Coucke wandelt de vergaderzaal bij Smartphoto  binnen, groet de aanwezige bestuurders, managers en aandeelhouders, en loopt naar een tafelrij waar tientallen producten van het bedrijf uitgestald zijn. Brooddozen met de foto van spelende kinderen op. Gepersonaliseerde koekjesdozen, communiekaartjes. Zelfs UNO-speelkaarten met foto's van uw hond kan u hier in Wetteren bestellen. 'Er zitten toch enkele producten tussen die ik nog niet kende', wijst Coucke naar een smartphonecover. Eentje met hartjes op, met in elk hartje een andere foto.

Coucke is sinds vorig jaar aandeelhouder van Smartphoto en bezit een belang van 12,5 procent dat inmiddels zo'n 5 miljoen euro waard is. Smartphoto, foto's, e-commerce. Het staat ver van de apothekerswereld waarin hij een kwart eeuw vertoefde. 'Het is niet dat we bij Omega Pharma 1.001 dingen hebben uitgevonden. We verkochten het gewoon beter dan de anderen. Dat is een filosofie die je in elke sector kan toepassen.'

Smartphoto na de zondvloed

De ondernemer is als nieuwe bestuurder een van de gezichten van het 'nieuwe Smartphoto', het Smartphoto van na de zondvloed. De algemene vergadering stond in het teken van een generatiewissel binnen de raad van bestuur. Voor Tonny Van Doorslaer (eerst als CEO en dan voorzitter) en Luc Vansteenkiste (als bestuurder) zit een periode van respectievelijk 30 en 20 jaar bij het Oost-Vlaamse bedrijf er op.

Het bedrijf is bijna dood geweest, heeft zichzelf heruitgevonden en staat nu voor een mooie periode.
Luc Vansteenkinste
Aftredend bestuurder

'Ik heb de goede en slechte jaren meegemaakt', zei Van Doorslaer verwijzend naar de opkomst van digitale fotografie die het bedrijf vorig decennium op de rand van de afgrond bracht. De omzet daalde met tientallen procenten per jaar. Herstructureringen en verliezen stapelden zich op. Een forse kapitaalverhoging - van onder andere Philippe Vlerick - en de steun van banken hielden het bedrijf uiteindelijk overeind. 'Het is bijna dood geweest, heeft zichzelf heruitgevonden en staat nu voor een mooie periode', blikt Vansteenkiste terug.

'Ze hebben het schip rechtgehouden toen het op een afschuwelijk woelige zee zat', zei Philippe Vlerick, aandeelhouder en bestuurder, in een dankwoord. 'De transformatie heeft lang geduurd, maar we zien nu dat die geslaagd is en de verhoopte resultaten begint op te leveren. Het is tijd om een nieuw hoofdstuk te schrijven, een hoofdstuk van groei en creativiteit.'

Ik was er al bij bij de beursgang en heb de rit knal naar beneden meegemaakt. Ik heb daarna nog bijgekocht, en nu heb ik eindelijk winst op mijn aandelenpakket. Niet veel, maar toch iets.
Guido Wallebroek
Trouwe aandeelhouder van Smartphoto

Bij Guido Wallebroeck, een van de aandeelhouders die al 20 jaar op post is voor de jaarlijkse afspraak, kon er een lach af. 'Ik was er al bij bij de beursgang en heb de rit knal naar beneden meegemaakt. Ik heb daarna nog bijgekocht, en nu heb ik eindelijk winst op mijn aandelenpakket. Niet veel, maar toch iets.'

Expansie in Nederland

Smartphoto pakt nu al drie jaar na elkaar uit met winst. Vorig jaar was dat 1,3 miljoen euro op een omzet van 45 miljoen euro. Smartphoto is geëvolueerd naar een e-commercespeler die op piekdagen 3.000 pakjes per uur verstuurt. Vorig jaar waagde het zich zelfs voor het eerst in lange tijd aan een overname. Het nam zijn Nederlandse sectorgenoot Webprint over voor 4,7 miljoen euro, waardoor het in één klap een derde groter was.

Innovatie bij Smartphoto: kaarshouders. ©Smartphoto

Intussen is de productie uit Nederland verhuisd naar Wetteren. Om de 50 Nederlandse werknemers te vervangen, werden in Wetteren een vijftiental mensen aangeworven. Schaalvoordelen, heet zoiets. En Webprint werd ondergebracht op het IT-platform van Smartphoto wat een aanzienlijke kostenbesparing is voor een bedrijf in de wereld van e-commerce. 'Die voordelen zullen in de loop van dit jaar duidelijk worden in de resultaten', zegt CEO Stef De Corte, die ook al bijna 20 jaar bij Smartphoto werkt. 

'Ik weet dat onze concurrenten er staan naar te gapen, ze begrijpen niet hoe we het doen.
Stef De Corte
CEO Smartphoto

Ook de omzet zit in stijgende lijn, terwijl de markt in zijn geheel niet groeit. Ook dit jaar rekent de CEO op een groei van zeker tien procent. 'Ik weet dat onze concurrenten er staan naar te gapen, ze verstaan niet hoe we het doen', aldus De Corte.

De verklaring zit deels in de focus op fotogeschenken die al meer dan de helft van de omzet vertegenwoordigen. Concurrenten bieden wel kalenders, koffiekoppen en muismatten aan, maar Smartphoto zoekt het veel verder. Al honderden zijn het er intussen. 'En we blijven zoeken. Dit jaar lanceren we onder andere kaarshouders. We houden ons al klaar voor de toeloep met moederdag en met kerstmis', aldus De Corte. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud