Advertentie

Smartphoto zakt dieper in rode cijfers

©RV DOC

De fotogroep Smartphoto, het vroegere Spector, heeft zijn verliezen verder zien oplopen in het derde kwartaal. Zowel analoge als digitale prints zitten in dalende lijn, terwijl marketinginspanningen om meer klanten te lokken de kosten opdreven.

De omzet van de groep daalde op het einde van het derde kwartaal met 5 procent tot 35,5 miljoen euro. De recurrente bedrijfskasstroom (rebitda) zakte verder weg in de rode cijfers tot 1,28 miljoen euro. Vorig jaar was dat amper 28.000 euro verlies. Smartphoto geeft geen nettowinstcijfers in zijn trading update.

Smartphoto merkt op dat de verliescijfers die tot nog toe in de boeken zitten, een gevolg zijn van het seizoensgebonden karakter van zijn activiteiten. Fotoboeken en andere fotografische geschenken zijn een typisch eindejaarsgeschenk. Die zitten nu in de lift, maar dat volstaat niet om de algemene daling van foto-afdrukken, zowel analoog als digitaal, op te vangen.

Om die daling te compenseren, gaat Smartphoto op zoek naar nieuwe klanten. In het derde kwartaal kwamen er 39,2 procent meer klanten bij, maar om die te bereiken gingen de marktetinguitgaven wel de hoogte in.

En dat zal zijn sporen nalaten in de jaarresultaten. Smartphoto eindigt zijn persbericht met deze weinig opbeurende woorden: 'Smartphoto group zet voor het volledige boekjaar 2013 in op een verhoging van het aantal klanten waardoor het moeilijk wordt een gelijkblijvende rendabiliteit in vergelijking met 2012 te behalen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud