Advertentie

Starbucks-topman haalt uit naar falend politiek leiderschap

Howard Schultz, CEO van Starbucks. ©Marco Okhuizen

'Door het gebrek aan politiek leiderschap gebeurt er niets aan de groeiende kloof tussen de have’s en de have not’s. Vooral in de VS maar ook elders. En dat maakt me zo kwaad', zei Howard Schultz, CEO van koffieketen Starbucks voor het wereldwijde kruim van ondernemers in Monaco. 'Het is dramatisch wat niét gebeurt in Washington DC. Bedrijven moeten die sociale rol overnemen.'

Toen Howard Schultz bij Starbucks aan de slag ging in de jaren tachtig, had het bedrijf 4 koffiebars. Ondertussen heeft het iconische merk 22.000 koffiebars in 66 landen en telt het meer dan 300.000 medewerkers. Sinds hij CEO werd, steeg de waarde van 250 miljoen dollar tot 80 miljard dollar.

De oren van het ondernemerspubliek  in Monaco, waar consultant EY alle ondernemingen van het jaar deze week bijeenbrengt, waren gespitst. Wat is het geheim van zijn fenomenale groei? 'Groei is geen doel op zich, geen strategie. Groei kan nooit je raison d’être zijn. Groei is een resultaat', betoogde de man die het bedrijf zo uit zijn voegen deed barsten en gemiddeld 2 nieuwe winkels per dag opent. Nieuwe landen worden bestudeerd, waaronder Zuid-Afrika.

Het geheim van het succes van Starbucks, aldus Schultz, zijn de culturele waarden van het bedrijf. 'Wij willen een ander bedrijf uitbouwen, dat iets aan de gemeenschap teruggeeft', zei de Amerikaan. Er zijn speciale programma’s om mensen uit kansarme milieus bij Starbucks aan de slag te krijgen, programma’s waarbij het bedrijf vier jaar lang collegegeld betaalt, waarbij het in China speciale ontmoetingen met de families van werknemers opzet, het passeerde allemaal de revue.

'Dit is geen marketing, dit is wat wij echt geloven wat een bedrijf vandaag moet doen: een sociale rol vervullen in de maatschappij. De politiek, zeker in de VS maar ook elders, blinkt uit in falend leiderschap. De kloof tussen de have’s en de have not’s vergroot alleen maar. De politiek is verlamd. Het is een gigantisch probleem. Wij, bedrijfsleiders, moeten daar iets aan doen.'

Twintig minuten kregen Fernand en zoon Carl Huts gisteren om een internationale jury ervan te overtuigen dat Katoennatie de titel “wereldonderneming van het jaar” verdient. Het bedrijf werd vorig jaar “Onderneming van het jaar” in België, een organisatie van EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis. Nu komt het uit tegen 52 andere landen voor de superprijs van winnaar der winnaars. De “wereldonderneming van het jaar” wordt zaterdagavond bekend gemaakt.

Katoennatie ontpopte zich de voorbije jaren tot een logistieke wereldspeler van meer dan een miljard euro omzet, met meer dan 10.000 werknemers. Dit jaar deed het bedrijf een megasprong op een heel ander domein met de overname van Indaver. 

 

Schultz kreeg een open doekje voor zijn betoog over sociale verantwoordelijkheid, dat meer op dat van een politicus dan op dat van een bedrijfsleider leek. Tot de vraag uit de zaal kwam hoe Schultz dat in godsnaam rijmde met de belastingontwijking waarmee Starbucks voornamelijk in Groot-Brittannië zwaar onder vuur is komen te liggen. 'U moet niet alles geloven wat er in de kranten staat', klonk het eerst flauwtjes. 'Maar we zijn transparant. Onze sociale waarden slaan op alles wat we doen.'

Er loopt sinds vorig jaar een onderzoek van de Europese Commissie tegen Starbucks naar ongeoorloofde belastingontwijking via Nederland. Soortgelijke onderzoeken werden geopend naar constructies van onder meer Apple (Ierland), Fiat en Amazon (Luxemburg), en ondertussen ook naar een aantal Belgische rulings. De resultaten van het onderzoek laten op zich wachten. Starbucks kwam vorig jaar in Groot-Brittannië ook al in een stormpje terecht toen consumenten de keten begonnen te boycotten omwille van vermeende belastingontwijking. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud