Advertentie

Strijd om thuistap voor frisdranken breekt los

©RV DOC

Pepsico en Dr. Pepper zouden hun zinnen hebben gezet op Sodastream, een Israëlisch bedrijf dat apparaten produceert om thuis bruisende drankjes te maken. Eerder legde Coca-Cola 1,25 miljard dollar op tafel om die markt actief te worden.

Sodastream is in principe een heel eenvoudig doe-het-zelffrisdrankensysteem. Vul een Sodastream- fles met water, druk op een knop en het systeem injecteert CO2 waardoor het bruisend wordt. Wie wil, kan er allerleid concentraten en siropen aan toevoegen om de drankjes bijvoorbeeld een cola-, thee, of citroensmaak te geven.

Volgens mediaberichten uit Israël, de thuisbasis van het Sodastream, zou een belang van 10 à 15 procent binnenkort bij een grote frsidrakengroep terechtkomen. De namen PepsiCo, Dr. Pepper worden geciteerd, alsook Starbucks. De onderhandelingen zijn nog volop bezig. Er is sprake dat de aandelen aan 52 dollar per stuk zouden verhandeld worden. Dat zou Sodastream waarderen op meer dan 1 miljard dollar. Sodastream, met thuisbasis in Israël, maakte in 2010 de stap naar de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq. Het aandeel stijgt 7,7 procent tot 40,60 euro.

Daarmee lijkt de strijd om de frisdrankenmachine bij u thuis in een stroomversnelling te komen. Eerder dit jaar raakte bekend dat Coca-Cola voor 1,25 miljard dollar een belang van 10 procent nam in het Green Mountain, een bedrijf gespecialiseerd in koffie-automaten en koffiecups. Op het eerste gezicht een vreemde deal, maar in werkelijkheid een match made in heaven. De twee bedrijven gaan namelijk samen een systeem ontwerpen waarmee particulieren zelf hun Coca-Cola of Fanta kunnen maken.

Sodastream haalde vorig jaar 563 miljoen dollar omzet en boekte 42 miljoen dollar nettowinst.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud