'Supermarkten zullen online luiers niet graag zien komen'

Ontex gaat zijn luiers voortaan ook aan huis leveren. ©Wim Kempenaers (WKB)

De luierfabrikant Ontex lanceert een online abonnement om luiers aan huis of op het werk te laten leveren. Steeds meer bedrijven lanceren abonnementsformules, wat de supermarkten nog meer onder druk zet.

‘Little Big Change’ heet de nieuwe dienst die Ontex dinsdag in de Benelux lanceert. ‘Een belangrijke stap in de digitale transformatie van ons bedrijf’, noemt CEO Charles Bouaziz de nieuwigheid. ‘Little Big Change is ons antwoord op het veranderende gedrag en de veranderende behoeften van de consument. Het abonnementsmodel wordt een belangrijke pijler voor de toekomstige groei van het bedrijf’, klinkt het.

Dit soort initiatieven blijft niche, maar het knabbelt met andere niches wel weer extra aan de verkoop van de supermarkt.
Gino Van Ossel
Winkelexpert Vlerick

Ontex ontwikkelde voor Little Big Change een luier met dezelfde naam die alleen online te krijgen zal zijn. Voor de nieuwe dienst worden geen leveringskosten aangerekend.

Niche

Supermarktdirecteurs zullen niet graag lezen dat Ontex hen overslaat. 'Dit soort initiatieven blijft niche, maar het knabbelt met andere niches wel weer extra aan de verkoop van de supermarkt', zegt Gino Van Ossel, winkelexpert aan de Vlerick Business School.

De omzet stond al onder druk door pakweg de maaltijdboxen van HelloFresh, de maaltijden van Deliveroo, Nespresso dat de supermarkt passeert en AB InBev dat bier verkoopt via zijn eigen webwinkel Hopt.be. 'Enkele shampoomakers passeren de supermarkten door via Veepee (het voormalige Vente-Exclusive, red.) rechtstreeks aan de eindklant te verkopen', zegt Van Ossel.

Ook Bart Van Malderen, de vroegere eigenaar van Ontex, gelooft met zijn bedrijf Drylock in het concept van een online luierabonnement. Drylock stapte begin juni in de Duitse startup Lillydoo, die online luiers verdeelt. Lillydoo werd vier jaar geleden opgericht door enkele voormalige managers van de luierreus Procter & Gamble, de groep achter Pampers. In 2016 bracht het zijn eerste producten op de markt, met Drylock als een van zijn leveranciers.

Scheermesjes

Producten verkopen via abonnementen is niet nieuw. 'We zien de trend al enkele jaren. Amerikaanse concurrenten van Ontex sturen al luiers op. Ook met scheermesjes gebeurt het.'

We zien deze trend al enkele jaren. Amerikaanse concurrenten van Ontex sturen al luiers op. Ook met scheermesjes gebeurt het.
Gino Van Ossel
Winkelexpert Vlerick

Dat soort producten leent zich ertoe. 'Luiers en scheermesjes worden dagelijks gebruikt en de verbruikte hoeveelheid is voorspelbaar. Dat is anders bij pakweg shampoo of melk.' De ene komt langer met een bus toe dan de andere.

Er moet ook voldoende te verdienen zijn met het abonnementsproduct. 'Bij luiers is dat het geval. De marges zijn hoog. Het geld dat de producent uitspaart door de supermarkt over te slaan, kan hij investeren in de levering van een doos luiers. Met melk is het opnieuw moeilijk, omdat de omzet relatief laag is.'

Ook modebedrijven lanceren abonnementsformules. Vorige week kondigde Nike aan dat het een formule lanceert waarbij mensen voor 20 tot 50 dollar per maand schoenen toegestuurd krijgen voor kinderen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect