Toye schakelt versnelling hoger bij Eddy Merckx

©Saskia Vanderstichele

Ondernemer Jan Toye kuist de balans van Eddy Merckx Cycles op en pompt daarbovenop 2 miljoen vers geld in het fietsenbedrijf. Ook treden drie nieuwe onafhankelijke bestuurders aan, onder wie econoom Geert Noels en webdesigner Veerle Pieters.

Diepensteyn, de familieholding van Jan Toye, is sinds de maand april de enige aandeelhouder van het fietsenbedrijf Eddy Merckx Cycles. Diepensteyn kocht in een jaar tijd Sobradis (Joris Brantegem), Eddy Merckx zelf en uiteindelijk ook CEO Kurt Moons uit.

Moons verdween in april niet enkel uit het kapitaal. Hij vertrok ook als gedelegeerd bestuurder en werd vervangen door de Nederlander Rob Beset, die overkwam van Batavus, een onderdeel van de Nederlandse fietsengroep Accell. Een ‘verschil in visie’ over de internationalisering van de onderneming stond aan de basis van Moons’ vertrek.

Enkele maanden na de aanstelling van de nieuwe CEO besliste Diepensteyn ook de raad van bestuur van Eddy Merckx Cycles te vernieuwen, blijkt uit de bijlagen van het Belgisch Staatsblad. Eind juni werden drie nieuwe onafhankelijke bestuurders benoemd op een buitengewone aandeelhoudersvergadering: Geert Noels, Veerle Pieters en de Nederlander Jan Derksen. De drie verwoede fietsers brengen alle drie hun eigen expertise mee. Als hoofdeconoom en topman van Econopolis heeft Noels een financiële bagage. Veerle Pieters - door De Tijd ooit voorgesteld als ‘de Vincent Kompany van het webdesign’ door haar groot aantal volgers op Twitter - zal het fietsenbedrijf haar kennis bijbrengen van sociale media, internet en design. De ex-schaatser Jan Derksen, een vertrouweling van Eddy Merckx, kent dan weer na een carrière als CEO van de Europese poot van de fietsenreus Giant de fietssector door en door.

Kapitaalverhoging

Parallel aan de benoeming van de drie onafhankelijke bestuurders voerde Eddy Merckx Cycles ook een kapitaalverhoging door van 9 miljoen euro. Die valt uiteen in twee delen: een kapitaalinjectie van 2 miljoen euro van Diepensteyn en de omzetting van schulden van Eddy Merckx Cycles aan zijn moederbedrijf Eddy Merckx Holding in kapitaal. Het kapitaal van Eddy Merckx Cycles bedraagt voortaan 14 miljoen euro. ‘Met deze kapitaalverhoging nemen we afscheid van het verleden, geven we het bedrijf een nieuw elan en maken we een versnelde internationalisering mogelijk. De uitbreiding van de raad van bestuur moet eveneens in dat kader gezien worden’, legt Bart De Muylder, de CEO van Diepensteyn, uit.

De nieuwe ploeg werkte samen met Eddy Merckx - die nog steeds nauw betrokken is bij alle ontwikkelingen - het nieuwe gamma voor 2015 uit. ‘Eddy is minstens nog één keer per week aanwezig op het bedrijf’, zegt De Muylder.

Eddy Merckx Cycles is al een tijdje financieel niet goed bezig. Het haalde in het boekjaar 2012-2013 (tot eind juni) volgens zijn jaarrekening een omzet van 6,2 miljoen euro, maar dook voor 2,4 miljoen euro in het rood. Het boekjaar daarvoor leed het een verlies van 2 miljoen euro. Vergelijken tussen de twee periodes is evenwel niet mogelijk, want het boekjaar 2011-2012 telde 15 maanden. ‘Los van die resultaten en die van het huidige boekjaar zorgt de kapitaalverhoging ervoor dat Eddy Merckx Cycles met alle vertrouwen zijn geplande expansie kan dragen’, stelt De Muylder.

Opvolging

Eddy Merckx Cycles viert volgend jaar zijn 35ste verjaardag. ‘De kannibaal’ (de bijnaam van Eddy Merckx) richtte de onderneming in 1980 na het afsluiten van zijn succesvolle wielercarrière op. Merckx werd geconfronteerd met een opvolgingsprobleem, omdat zijn zoon Axel de zaak niet wou overnemen. Hij ging daarom op zoek naar een partner. Eind 2008 verkocht hij de meerderheid van de aandelen aan Sobradis, het investeringsvehikel van voormalig schoenenmagnaat Joris Brantegem (Brantano). Enkele jaren later kwam ook Jan Toye aan boord via de familieholding Diepensteyn. Hij verhoogde sinds 2013 stelselmatig zijn belang tot 100 procent.

Eddy Merckx Cycles is niet het enige fietsenbedrijf waar onlangs aandeelhoudersverschuivingen waren. Eind vorig jaar verkocht de familie Kumpen haar belang van 50 procent in de racefietsenmaker Ridley aan mede-eigenaar en gedelegeerd bestuurder Joachim Aerts en enkele investeerders.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud