Unilever gaat Ben & Jerry's en Magnum aan huis leveren

Unilever heeft zowat de helft van de markt van roomijsproducten in handen, met merken als Ben&Jerry's, Ola en Magnum.

De voedingsmultinational Unilever plant een kleine revolutie in zijn sector. Hij rolt wereldwijd een netwerk van locaties uit vanwaaruit hij zijn ijsmerken Ben & Jerry's en Magnum rechtstreeks gaat verkopen aan de consument.

Het Nederlands-Britse oncern passeert daarbij de traditionele distributiekanalen van de supermarkten, en de groot- en de detailhandel. De roomijsproducten van Unilever - ook bekend van Ola - zijn goed voor meer dan de helft van de wereldmarkt.

Unilever verkoopt al langer 'direct-to-consumer' via de virtuele winkel Ice Cream Store in de bestelapps van Deliveroo en Uber Eats. Maar nu rolt het daar ook een logistiek netwerk voor uit. Het gaat in heel de wereld op meer dan 1.000 locaties diepvriezers installeren, vanwaaruit bedrijven als Deliveroo en Uber Eats de zogenaamde last mile delivery zullen verzorgen.

De Gentse start-up Deliverect, opgericht door Zhong Xu en Jan Hollez, gaat de technologie leveren om het logistieke netwerk van Unilever te beheren.

De nieuwe aanpak van Unilever doet denken aan pogingen van andere producenten om de klassieke retail te passeren. Ook Nike wil zijn sneakers steeds meer rechtstreeks aan de consument verkopen.

Snelgroeiend

Er is ook een Vlaamse kant aan het verhaal. De Gentse start-up Deliverect, opgericht door Zhong Xu en Jan Hollez, gaat de technologie leveren om het logistieke netwerk van Unilever te beheren. Beiden maakten enkele jaren geleden furore met de kassa-app voor de horeca Posios, die ze in 2014 verkochten aan Canadezen.

Twee jaar geleden startten ze met het snelgroeiende Deliverect, software om de bestellingen die horeca-uitbaters binnenkrijgen via onder meer Deliveroo en Uber Eats te beheren. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud