Unilever neemt Vegetarische Slager over

Unilever kan de vleesvrije hamburgers van de Vegetarische Slager in 190 landen aan de man brengen. ©RV DOC

De Brits-Nederlandse multinational zet in op wereldwijde groei voor de populaire fabrikant van vegetarische worsten, burgers en andere vleesvervangers.

De vleesvrije 'gehacktballen', 'kipstuckjes' en 'visvrije tonyn' van de Vegetarische Slager zijn vandaag al terug te vinden in meer dan 4.000 verkooppunten in 17 landen. In Belgiƫ zijn de producten van het Utrechtse bedrijf, dat elf jaar geleden werd opgericht door de ondernemer Jaap Korteweg, onder meer terug te vinden in de winkelrekken van Albert Heijn en Delhaize.

Maar de ambities reiken verder. Korteweg gaf in het verleden al meermaals aan dat het 's werelds grootste 'slager' van vleesvervangers wil worden. De verkoop aan Unilever past in die strategie, klinkt het in een persbericht. De Brits-Nederlandse multinational, bekend van onder meer de Lipton-thee en de Magnum-ijsjes, is tenslotte in 190 landen actief. 

Langere samenwerking

Hoeveel Unilever op tafel legt voor de Vegetarische Slager, vorig jaar nog goed voor een omzet van 15 miljoen euro, werd niet bekendgemaakt. Dat de Vegetarische Slager in zee gaat met een multinational als Unilever klinkt wellicht wat vreemd in de oren van sommige hardcore vegetariĆ«rs. Unilever produceert ook de oerhollandse Unox-rookworsten. 

De twee bedrijven werken eigenlijk al langer samen. Twee jaar geleden bracht Unilever al de gehaktballetjes in pinda- en tomatensaus van de Vegetarische Slager op de markt, uitgerekend onder het merk Unox. Unilever breidt zijn gamma vegetarische producten ook gestaag uit. Het heeft al zo'n 700 vleesvrije producten in zijn gamma. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect