Advertentie

Van bijna failliet naar monstergroei: ‘Corona heeft alles enorm versneld’

Dimitri O (l.) en Maarten Bodewes kropen in 2020 door het oog van de naald met hun bedrijf Loop.

De Antwerpse oordopjesmaker Loop heeft er twee dolle jaren op zitten. Aan het begin van de coronacrisis ging de start-up ei zo na over de kop, om enkele maanden later uit zijn voegen te barsten. ‘Zoveel mensen beseffen niet dat hun problemen het gevolg zijn van lawaai.’

Oordopjes als fashion statement? Het klinkt misschien vreemd, maar als banale gebruiksvoorwerpen als koptelefoons of skihelmen hip kunnen zijn, waarom dan geen oordoppen? Al vijf jaar zijn Antwerpenaars Maarten Bodewes en Dimitri O op een missie om te bewijzen dat het kan. De coronacrisis zette hen, tegen alle verwachtingen in, op de juiste weg.

De twee vrienden, die elkaar al kennen vanop de schoolbanken, droomden er al langer van een bedrijfje op te richten. Toen ze tijdens een van hun vele feestjes gehoorschade opliepen en op zoek gingen naar trendy oordopjes, vonden ze niets waarmee ze zich publiek durfden te vertonen. ‘Het is moeilijk iemand te verleiden als je rondloopt met twee fluo tjoepen in je oren.’

Tjoepen

Het idee voor Loop was geboren. De naam van het bedrijf verwijst naar de kenmerkende ringvorm van de oordopjes, die bedoeld is om de functie van de gehoorgang na te bootsen. Het idee achter de dopjes is dat ze niet alle geluid blokkeren, maar wel het geluidsniveau verminderen zonder kwaliteitsverlies. Het duo maakte de dopjes in trendy kleurtjes en mikte resoluut op een publiek van concertgangers en feestbeesten, zoals zijzelf.

De Belgische uitvinding sloeg aan. In 2019 kreeg Loop een positieve recensie in de Amerikaanse krant The New York Times en kwam de verkoop op gang. De oprichters trokken twee keer naar de techbeurs CES in Las Vegas, en zowel de Amerikaanse drogisterijketen CVS als de Europese elektronicaketen Media Markt namen de dopjes op in hun assortiment. Een omzet van 5 miljoen euro in 2020 leek binnen bereik.

De essentie
  • Loop, dat trendy en kwalitatieve oordopjes maakt, verloor door de coronacrisis het grootste deel van zijn afzetmarkt.
  • Het Antwerpse bedrijf maakte razendsnel de switch naar alternatieve markten voor hun product en groeit nu nog harder dan tevoren.
  • Vijf jaar na de start hoopt de scale-up op een omzet van 50 miljoen euro uit te komen.

En toen kwam Covid-19. ‘Opeens waren er geen concerten en feesten meer. Onze winkelkanalen gingen dicht, en Amazon.com verkocht enkele maanden lang alleen nog essentiële items. We hadden alleen nog onze eigen webshop. De verkoop kelderde plotsklaps van 100.000 naar 30.000 euro per maand.’

Tikkende klok

Terwijl het schrikbeeld van een lege kassa opdoemde, gingen O en Bodewes op zoek naar alternatieve markten voor hun product. ‘We zijn zowel bij onszelf als bij onze klanten nagegaan hoe ze onze oordopjes gebruikten. Al snel werd duidelijk dat ze voor velen een middel zijn om beter te focussen, bijvoorbeeld om thuis te werken met jonge kinderen. We ontdekten ook dat er vraag was naar verbeterde oordopjes om te slapen. Voor die markt hebben we een nieuw type ontwikkeld, de Quiet. Ze dempen tot 27 decibel en zijn gemaakt van afwasbare siliconen.’

Een geluk bij een ongeluk was dat Loop al vergevorderde gesprekken had lopen met geldschieters, onder wie het Akiles-fonds van Immoweb-oprichter Christophe Rousseaux. ‘Zij oordeelden dat de coronacrisis de waarde van ons product niet had aangetast en waren overtuigd van de nieuwe toepassingen. In juli 2020 hebben we onze financiering gekregen. We hadden toen nog geld voor drie dagen’, vertelt O.

Toen we financiering kregen, hadden we nog geld voor drie dagen.

Dimitri O
Medeoprichter Loop

Enkele weken na die bijna-doodervaring werd duidelijk dat Loop de juiste keuzes had gemaakt. Eind 2020 verbrandde het bedrijf geen cash meer, in 2021 verelfvoudigde de omzet naar ruim 12 miljoen euro en mocht Loop 2 miljoen euro nettowinst in de boeken schrijven. De dopjes, die vandaag verkocht worden in drie varianten en vier maten, hebben al bijna een half miljoen gebruikers gevonden in alle delen van de wereld. Op het Amazon-platform klommen ze op tot het populairste product in zijn categorie. Alle verkoop gebeurt nu online, telkens voor de helft via Amazon en de eigen website.

Reputatie

Dit jaar hopen de oprichters naar een omzet van 50 miljoen euro te groeien en 2 miljoen mensen te overtuigen. ‘Oordopjes hebben een reputatieprobleem: men wil er niet mee gezien worden. Dat willen we doorbreken. Zoveel mensen beseffen nog niet dat problemen als hoofdpijn of vermoeidheid het gevolg zijn van lawaaivervuiling.’

100
medewerkers
In twee jaar tijd wil Loop van 5 naar 100 werknemers groeien.

De medewerkers vinden om die groei te ondersteunen is hun grootste uitdaging. ‘We zijn in een jaar van 5 naar 25 werknemers gegaan en willen er over een jaar minstens 100 hebben. We hebben vooral productontwikkelaars en digitale marketeers nodig. Omdat België goed is voor minder dan 1 procent van onze verkoop is het bedrijf hier niet zo bekend. We gaan daarom meer investeren in hr-ondersteuning en employer branding’, klinkt het.

Met zo’n indrukwekkende groei kan het niet anders dan dat Loop kandidaat-overnemers aan de deur krijgt. ‘Maar daar gaan we vandaag niet op in. We willen eerst zelf doorgroeien’, zegt Bodewes. ‘Intern spreken we van ‘mission unicorn’, waarmee we bedoelen dat ons bedrijf het potentieel heeft om tot een miljardenwaardering te groeien. Dat is geen doel op zich, maar we denken dat het zou kunnen als we het zo goed blijven doen.’

Het duo bestudeert hoe het zijn markt kan uitbreiden naar ‘actieve producten’, zoals oordopjes met noise canceling (het elektronisch wegfilteren van storend geluid). ‘Dit is misschien nog niet het moment, maar het zou een logische volgende stap zijn.’

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.