Advertentie

Van de Velde: 'Sterke groei in eerste jaarhelft'

Marleen Vaesen, CEO van Van de Velde. ©Wouter Van Vooren

Het lingeriebedrijf Van de Velde boekt een duidelijk omzet- en winstherstel en denkt in het tweede halfjaar opnieuw het niveau van voor de pandemie te halen.

De omzet (op vergelijkbare basis) van Van de Velde steeg in het eerste halfjaar met 16,5 procent tot 96,6 miljoen euro. De winst steeg nog sneller. De brutobedrijfswinst (op vergelijkbare basis) dikte 30 procent aan tot 29,1 miljoen euro.

Die cijfers filteren de impact van vroege of late seizoensuitleveringen weg, waardoor de cijfers een beter beeld geven van de stand van zaken dan de daadwerkelijk gerapporteerde cijfers. De nettowinst verdrievoudigde tot 18,2 miljoen euro.

De verkopen groeiden zowel in de eigen winkels (+21,3 procent) als bij de duizenden zelfstandigen (+15,8 procent) waar de lingerie over de toonbank gaat.

‘In de eerste jaarhelft is er groei gerealiseerd ook al was er een moeilijke jaarstart door de vele winkelbeperkingen in de verschillende landen’, zegt CEO Marleen Vaesen.

De lingerieverkopen herstelden zeer sterk en bereikten bijna het niveau van de eerste helft van 2019. De verkoop van badgoed is nog niet hersteld.
Marleen Vaesen
CEO Van de Velde

‘De lingerieverkopen herstelden zeer sterk en bereikten bijna het niveau van de eerste helft van 2019. De verkoop van badgoed is nog niet hersteld door onzekerheden over reizen in het voorjaar van 2021 en de hoge voorraden bij onze retailpartners.’

Voor het volledige jaar geeft het management nog geen becijferde vooruitzichten. 'We zullen de trend voortzetten. In het tweede halfjaar zullen we opnieuw het niveau van 2019 halen, maar over het volledige jaar zal dat niet het geval zijn.'

Amerikaanse winkels

Het bedrijf hakte intussen ook de knoop door om in de VS met eigen winkels onder de merknaam Rigby & Peller actief te blijven. Dat zal weliswaar op kleine schaal zijn, met amper drie winkels ‘die een positieve bijdrage leveren aan het resultaat’.

Van de Velde sloot eind juni af met een cashpositie van 53,3 miljoen euro. Dat betekent dat er voldoende ruimte is om de aandeelhouders te verwennen. In de eerste jaarhelft kocht het bedrijf in dat opzicht 106.000 eigen aandelen. Dat inkoopprogramma loopt begin september af, en er zijn geen plannen om het te verlengen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud