Verkoop Laurent-Perrier met een kwart gekrompen

©BLOOMBERG NEWS

Vorig jaar was een jaar om snel te vergeten voor de champagnemerken. De verkoop zou door de vaccinatiecampagnes moeten aantrekken, maar voor het nieuwe boekjaar rekent het champagnehuis Laurent-Perrier toch op een winstdaling.

Door de pandemie was er vorig jaar weinig reden om te feesten en een fles open te trekken. Restaurants, bars en dancings bleven dicht. Cruiseschepen bleven aan wal. Trouw- en communiefeesten werden geannuleerd, en de verkoop op luchthavens decimeerde.

Dat voelde ook het champagnehuis Laurent-Perrier in zijn statistieken. De verkoopvolumes daalden met een kwart. Dat wist het bedrijf deels te compenseren met hogere prijzen. Resultaat was dat de omzet met 20 procent zakte tot 185 miljoen euro.

Door te knippen in onder meer promo- en marketingacties wist Laurent-Perrier de winst 6 procent te laten groeien tot 23,7 miljoen euro. ‘We zaten in een nooit geziene situatie, maar de resultaten bewijzen onze veerkracht’, zegt topman Stephane Dalyac.

560 miljoen
beurswaarde
Laurent-Perrier heeft een beurswaarde van 560 miljoen euro. Het aandeel heeft de pandemie al helemaal verteerd.

Dat de vaccinatiecampagnes de roaring twenties zullen terugbrengen, is niet te merken in de voorspellingen die hij doet voor het nieuwe boekjaar, dat begon op 1 april. Het bedrijf verwacht ‘waarschijnlijk een daling van de winst’, onder meer door ‘initiatieven om onze merken te ondersteunen’. Over de evolutie van de volumes en omzet spreekt het zich niet uit.

Laurent-Perrier noteert op de Franse beurs en is er 560 miljoen euro waard. Het aandeel heeft daarmee de pandemie al helemaal verteerd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud