Advertentie
nieuwsanalyse

Vier manieren waarop brouwers de krimpende bierdorst bestrijden

Belgen drinken steeds minder bier. Brouwers zoeken naarstig naar oplossingen om desondanks te blijven groeien. ©Photo News

Belgen drinken jaar na jaar minder bier. Bierbrouwers proberen de consumptie weer aan te zwengelen. Van de pogingen die ze daartoe ondernemen, is de een al wanhopiger dan de andere.

Belgische bierbrouwers verkopen steeds minder bier in eigen land. De trend is er al jaren, maar hij is niet te stoppen. Gisteren kondigde de brouwgroep Co.Br.Ha aan dat ze in België 5,4 procent minder Primus, Tongerlo en Ommegang aan de man heeft kunnen brengen.

Brouwers nemen allerlei initiatieven om de trend om te buigen en de omzet en de winst op peil te houden. We lijsten de vier belangrijkste op.

1. Exporteren

Als Belgen minder bier drinken, zoeken brouwers hun heil in het buitenland. Met succes. Al jaren is Belgisch bier felbegeerd goed in de hele wereld. De Fransen zijn dol op Leffe en Affligem, Amerikanen drinken graag Duvel en Rodenbach en Chinezen zijn te vinden voor een glas Hoegaarden.

Brouwerijen schroeven hun buitenlandse inspanningen op. In november kondigde Delirium Tremens-maker Huyghe aan dat zijn bieren voortaan in heel China te krijgen zijn. Co.Br.Ha kon vorig jaar zijn totale biervolume laten stijgen doordat de verkoop in Nederland en Frankrijk met meer dan 10 procent groeide.

2. Ga voor speciaalbier

Mensen laten pils steeds vaker links liggen, maar drinken meer speciaalbieren. Klassiekers zoals Duvel en Leffe kregen in de afgelopen jaren dan ook veel concurrentie. De brouwer Omer Vander Ghinste lanceerde in 2008 succesvol Omer. Palm Belgian Craft Brewers ziet met lede ogen aan hoe het steeds minder van zijn oerbier Palm verkoopt.

Palm-merk Cornet is een korte tijd populair geworden onder bierdrinkers. ©rv

Maar het blonde speciaalbier Cornet dat het twee jaar geleden lanceerde, slaat wel aan. Doordat de brouwer meer geld kan vragen voor een glas Cornet dan voor een glas Palm blijft de omzet stabiel.

Zelfs biermolochs zoals Heineken (Alken-Maes) en AB InBev zetten steeds meer in op speciaalbier. Alken-Maes pakt sinds een halfjaar meer uit met zijn abdijbier Affligem en AB InBev kocht Tripel Karmeliet- en Kwak-brouwer Bosteels.

3. Creëer een nieuwe markt

Heel wat jongeren lusten geen bittere bieren en lessen hun dorst met zoetere dranken als gin-tonic en cocktails. Bovendien staat alcoholgebruik in een steeds kwader daglicht. 10 procent van de Belgen ouder zijn dan 15 namen in februari deel aan de alcoholloze maand Tournée Minérale, meldde het onderzoeksbureau GfK deze week.

Brouwers moeten daarop inspelen. Drie jaar geleden lanceerde Alken-Maes de alcoholarme of zelfs alcoholvrije radlerbieren. Die kunnen met hun zoetere smaak een publiek aanspreken dat minder voor traditioneel bier kiest.

Ook AB InBev lanceerde radlerbieren. Zijn nieuwe Jupiler-bier zonder alcohol zet de brouwer erg nadrukkelijk in de markt. In het verleden zijn tal van alcoholvrije bieren zoals Jupiler Force een stille dood gestorven. De vraag rijst of het de brouwers nu wel zal lukken er een duurzame business van te maken.

4. Doe nostalgisch

©RV DOC

Bier is marketing. Met de nodige trucjes kun je van bijna alles een succes maken. Voor 2003 dronk bijna niemand de pils Vedett, tot de marketingjongens en -meisjes van Duvel Moortgat een bestofte bak bovenhaalden, er een hip etiket met retrologo voor ontwierpen en het bier in een nieuw glas herlanceerden in hipstercafés.

Nu tellen cafégangers massaal en zonder twijfelen een euro meer neer voor een pint Vedett dan voor een Jupiler, Maes of Stella.

Heel wat brouwers herlanceren vergeten bieren zoals Vedett of Super 8 Export.

Co.Br.Ha tapt uit hetzelfde vaatje door zijn pils Super 8 Export te herlanceren in een nieuw jasje. Ook AB InBev wil oude vergeten bieren zoals Hoegaarden Grand Cru en Julius nieuw leven inblazen. Enkele maanden geleden bracht Palm Belgian Craft Brewers zijn sinds 2000 verdwenen Rodenbach Alexander weer op de markt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud