Advertentie

Vlaamse luierkoning Drylock opent tweede Amerikaanse fabriek

Bart Van Malderen lanceerde Drylock twaalf jaar geleden. De luierfabrikant boekt intussen 1,2 miljard euro omzet. ©ID Photo Agency / Dieter Telemans

Drylock, het luierbedrijf van ondernemer Bart Van Malderen, investeert 30 miljoen euro in een nieuwe fabriek in de Verenigde Staten. Die zal focussen op luiers voor baby's. Op kruissnelheid zullen er 300 mensen werken.

De nieuwe fabriek staat in Reidsville (North Carolina) en heeft een oppervlakte van bijna 42.000 m². Ze werd voordien gebruikt door de producent van vochtige doekjes Albaad. Drylock zal er babyluiers maken. Op termijn zullen er 300 mensen op de site tewerkgesteld zijn.

Reidsville wordt de tweede fabriek van Drylock in de Verenigde Staten. De andere staat in Eau Claire, in de staat Wisconsin. Die fabriek focust op incontinentieluiers en richt zich vooral op rusthuizen en ziekenhuizen. Met de nieuwe fabriek erbij zal Drylock zijn Amerikaanse klanten sneller babyluiers kunnen leveren. Namen van klanten geeft oprichter en CEO Bart Van Malderen niet vrij, maar de allergrootste Amerikaanse distributeurs hebben producten van Drylock in de rekken staan.

1 miljard
Luiers
In de tien fabrieken van Drylock rollen maandelijks 1 miljard luiers van de band.

Bedrijven als Drylock die producten maken onder het huismerk van distributeurs (private label of retailer brands in het vakjargon) zijn aan een inhaalbeweging bezig in de VS, waar ze minder sterk staan dan in Europa. 'De kwaliteit van onze producten is nu even goed of zelfs beter dan die van de merkproducenten (Pampers, Huggies...) en we zijn competitiever geprijsd', zegt Van Malderen. 'Als de prijsbewuste consument de twee met elkaar vergelijkt, heeft hij geen enkele reden om meer te betalen voor merkproducten.'

Kaap

Van Malderen lanceerde Drylock in 2012, enkele jaren na zijn vertrek bij zijn voormalige familiebedrijf Ontex. Hij bouwde de onderneming zowel op eigen kracht als via overnames uit. Dat gebeurde in een heel snel tempo. Tien jaar na de oprichting rondde Drylock de kaap van 1 miljard euro omzet. Vorig jaar stond de teller op 1,2 miljard euro en op middellange termijn is 1,5 miljard euro in zicht.

Er rolden vorig jaar in de fabrieken van de Vlaamse luierfabrikant maandelijks 1 miljard luiers van de band. 'De jongste vijf jaar hebben we een jaarlijkse groei van bijna 20 procent kunnen neerzetten, allemaal op eigen kracht', blikt Van Malderen fier terug. Over winstcijfers blijft hij discreet. 'De concurrentie leest mee', glimlacht hij. 'Maar jaarlijks investeren we meer dan 90 miljoen euro, dus dat kan u al een idee geven.'

Om de groei te ondersteunen trok Van Malderen Sofina aan. De Boël-holding verwierf midden 2019 een belang van ongeveer een kwart in Drylock. Het legde daarvoor 150 miljoen euro op tafel. Drylock groeide vorig jaar uit tot de vierde grootste participatie van de holding.

Lees zaterdag een uitgebreid interview met Bart Van Malderen in De Tijd.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.