'We keren terug naar de roots van Rodania'

De drie nieuwe Rodania-eigenaars willen weer wielerwedstrijden sponsoren, waarmee het merk zich in ons collectief geheugen heeft genesteld. ©BELGA

Met lagere prijzen, een betere dienstverlening en meer zorg voor de juwelier willen twee Belgen en een Zwitserse fabrikant het horlogemerk Rodania reanimeren. 'Er ligt veel werk op de plank.'

Vijf jaar geleden nam wijlen Philip Cracco, de West-Vlaamse ondernemer die fortuin maakte met Accent Interim, het 130 jaar oude en van oorsprong Zwitserse horlogemerk Rodania over.

Al snel bleek het een blok aan zijn been. Omdat de cijfers jaar na jaar rood kleurden, zette Cracco Rodania al in 2018 in de etalage.

Na zijn overlijden in januari ging Cracco's zorgenkind over in de handen van zijn kinderen. Na maanden onderhandelen bereikten die een akkoord om het merk van de hand te doen aan een Zwitser en twee Belgen met decennia ervaring in exclusieve horloges.

Het initiatief kwam van Christian Frommherz, een Zwitserse horloge-industrieel en eigenaar van twee fabrieken en verschillende Swiss Made-horloges, waaronder Roamer.

Frommherz gaat in zee met twee Belgen: met de Vlaming Jan Ausloos, die 40 jaar werkte bij Montebi, tot voor kort de distributeur van Rodania, en met Patrick Gelder, de Franstalige eigenaar van Gtime, een verdeler van exclusieve horloges die voortaan Rodania zal verdelen in de Benelux en Frankrijk.

Dat drietal neemt alleen het merk Rodania over, niet de distributeur Montebi, die begin deze week de boeken neerlegde. Over een overnameprijs communiceren de drie niet.

De nieuwe structuur, Rodania International, wordt ondergebracht in de kantoren van Gtime in Overijse en in het Zwitserse Wallbach, in de regio Basel.

'Er ligt veel werk op de plank', beseft Gelder. 'Wat er de voorbije vijf jaar misliep? Mijnheer Cracco had minder voeling met het metier omdat hij uit de interimsector kwam. Hij teerde op zijn naam in Vlaanderen, maar investeerde weinig in vertrouwensbanden met Brusselse en Waalse juweliers. Daardoor heeft hij er veel verloren. Jan (Ausloos) en ikzelf hebben, in beide landsdelen, ervaring in de zeer gefragmenteerde markt waar een vertrouwensband cruciaal is. Het voordeel is dat we van nul kunnen vertrekken omdat we alleen het merk overnemen.'

Door een van de kantoren in Zwitserland neer te poten keert het 'new look'-Rodania, dat daar ooit het licht zag, terug naar de wortels. Maar de nieuwe eigenaars doen dat ook op andere vlakken. 'We keren terug naar ons DNA door weer wielerwedstrijden te sponsoren', zegt Ausloos. 'Daar is Rodania groot geworden. Iedereen kent het bekende riedeltje van de wedstrijdwagen.'

Het Rodania-riedeltje, bekend van talloze wielerwedstrijden

Het gros van de zowat 200 Belgische juweliers die Rodania-horloges verkopen, reageert enthousiast, zegt Ausloos. De nieuwe eigenaars willen de juweliers beter soigneren.

'We geven voortaan vijf jaar waarborg op de horloges en ze zullen herstelbaar zijn, wat voordien niet het geval was.' Bovendien komt er geen onlineverkoop om de juweliers niet te beconcurreren. Tegen eind volgend jaar mikken de overnemers op 300 verkooppunten in ons land.

Hoeveel ze willen investeren in productie, marketing en verkoop willen Ausloos en Gelder niet lossen. Maar omdat hun Zwitserse partner twee fabrieken heeft, kunnen ze de nieuwe Rodania-modellen makkelijker aan democratischere prijzen - 99 à 349 euro - in de markt zetten.

Gelder: 'In de herfst komen we al met een nieuwe collectie voor mannen en voor vrouwen. Binnen dit en vijf jaar hopen we de overnameprijs verteerd te hebben.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud