‘We zijn al benaderd door Bol.com'

Nathalie Sintobin: ‘We zijn op zoek naar een partner om het bedrijf verder uit te bouwen.’

Van kindsbeen af leerde Nathalie Sintobin de knepen van het verkopersvak in het groentekraam van haar ouders. Dertig jaar later zit de onderneemster nog altijd in de verkoop, online nu, en wint ze de Womed Award van Unizo.

‘Ik ben groot geworden op de markt. Het was de beste leerschool voor wat ik vandaag doe. Daar heb ik de knepen van het commerciële vak geleerd. En die zullen altijd hetzelfde blijven.’ Nathalie Sintobin praat snel, met West-Vlaamse tongval, in een no-nonsensestijl. Ze heeft van verkopen haar vak gemaakt. Online weliswaar. 13 jaar geleden richtte ze samen met haar broer Benny Frucon² op, een specialist die alle diensten aanbiedt die bij de onlineverkoop van een product komen kijken: websitebouw, copywriting en fotografie, financiële afhandeling, logistiek, enzovoort. ‘Maar we zijn meer dan een online agency’, zegt Sintobin. ‘Een deel van onze omzet halen we uit onze diensten, maar we nemen ook een commissie op de retailomzet van onze klanten. Zo verbinden we ons succes aan dat van onze klanten. We noemen onszelf een private-labeldistributeur voor merkproducten.’

Die merkproducten zijn onder meer koffers van Samsonite, pralines van Godiva en Neuhaus, keukentoestellen van Kitchenaid, bier van Palm Breweries en een 20-tal andere merken. Van elk merk baat Frucon² meerdere onlinewinkels uit. In totaal gaat het om meer dan 300 webadressen, tot in de VS toe.

> Ontwerpt, bouwt en beheert online winkels.

> In 1999 opgericht door Nathalie Sintobin (42) en haar broer Benny.

> Nathalie leerde al heel jong ondernemen in het fruit- en groentekraam van haar ouders.

> De dienstendivisie heeft een omzet van 7 miljoen euro.

> 40 werknemers verspreid over België en de VS (groeit naar 80 bij pieken).

> Klanten: Samsonite, Godiva, Neuhaus, Kitchenaid, Palm Breweries.

Nochtans begon het allemaal met de groenten en het fruit van haar ouders. ‘Rond mijn twintigste kreeg ik het idee om groente- en fruitgeschenken voor bedrijven te creëren. Niet makkelijk, iedereen associeerde zulke groentemanden met ziekenhuisbezoek. Ik heb toen alle bedrijven in de buurt van Roeselare afgedweild. Ik had niet het geld om bedrijfsleiders uit te nodigen in een chique bedrijfspand, maar ik kon me als jonge vrouw wel geloofwaardig presenteren. Meer dan eens heb ik gebluft dat ik een bestelling van honderd cadeaus aankon. (lacht) Waarna ik me vervolgens in de haren krabde hoe ik dat zou rond krijgen.’

De groente- en fruitcreaties van Sintobin sloegen aan. Al gauw werd de garage van haar ouders te klein en verhuisde ze naar een atelier annex winkel van 40 vierkante meter. ‘Mijn ouders hebben me altijd gesteund, mentaal en in natura. Maar geld heb ik nooit gekregen. Ik moest het allemaal zelf doen.’

Ook uit Antwerpen, Brusel, Gent, en Hasselt kwamen almaar meer bestellingen. De regio werd steeds groter en toen Benny in 1994 in de VS de eerste webwinkels zag ontstaan - het internet bestond toen nog maar net- zagen ze kansen. ‘Natuurlijk wisten we toen niet wat er allemaal op ons af zou komen, maar we voelden dat het de mogelijkheid bood ons klantenbestand enorm uit te breiden. In 1998 waren wij Belgische pioniers in de e-commerce. In 1999 werd Frucon² opgericht.’

Meer dan eens heb ik gebluft dat ik een bestelling van honderd cadeaus aankon. Waarna ik me in de haren krabde hoe ik dat zou rond krijgen.
nathalie sintobin
oprichter en CEO frucon²

Van alle producten van zijn klanten heeft Frucon² een minimaal deel in voorraad. ‘We kennen onze klanten zo goed, dat we pieken en dalen in hun onlineverkoop kunnen voorspellen. Zo slagen we erin de tijd tussen in- en verkoop heel kort te houden. We willen niet alleen werken met een consignatiemodel, waarbij de goederen eigendom blijven van de producenten.’

Voor onze dienstendivisie (ontwerp, bouw en beheer van de sites) halen we een omzet van 7 miljoen euro. Onder de 40 werknemers zitten fotografen, IT’ers, grafisch ontwerpers en logistieke mensen, verspreid over onze vestiging in België en de VS.’

Volgens Sintobin is haar geluk dat ze van bij het begin internationaal ging. Waarmee ze meteen de achterstand van de Belgische e-commerce aanklaagt. ‘Waren we in België gebleven, dan hadden we het niet overleefd. Gelukkig is nu eindelijk de wet op nachtwerk in de logistiek goedgekeurd. Maar de Nederlanders hebben al die jaren een enorme voorsprong uitgebouwd. Behalve de wetgeving heeft dat ook te maken met hun mentaliteit: ze durven meer risico’s te nemen, zijn mercantieler en, hoewel ze minder goed talen beheersen dan Vlamingen, trekken ze sneller de wijde wereld in. In België denkt iedereen te veel vanop zijn eigen kleine eilandje.’

Nathalie en Benny Sintobin hebben elk de helft van de aandelen in hun bedrijf. Maar ze staan open voor extern kapitaal. ‘Eigenlijk zijn we op zoek naar een geschikte partner, die we vroeg of laat toch nodig zullen hebben om verder te groeien. We houden oren en ogen open. We werden trouwens al gecontacteerd door een gigant als Bol.com.’ En de fruitmanden? ‘Die verkopen we nog altijd op onze eigen geschenkensite, in heel Europa.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud