Winst H&M brokkelt af

Een winkel van H&M in Stockholm, Zweden - foto: Casper Hedberg ©Bloomberg

Kledinggroep Hennes & Mauritz moet vrede nemen met minder winst in het vierde kwartaal. Het is al de derde keer op rij dat H&M zijn winst in die periode van het jaar ziet zakken. Maar de markt had er wel op gerekend.

De kwartaalomzet (september-november) steeg van 30,95 naar 32,50 miljard Zweedse kronen. De nettowinst ging 1,3 procent lager tot 5,29 miljard kronen (615 miljoen euro). Het resultaat zit boven de gemiddelde analistenverwachting van 5,20 miljard. De winstdaling volgt op drie kwartalen met een hogere winst jaar op jaar. Het is wel de derde keer op rij dat H&M minder winst boekt in zijn laatste kwartaal van het boekjaar.

De na het Spaanse Inditex grootste kledingdetailhandelaar van Europa was verplicht nog meer prijsverminderingen te geven om zijn cliënteel te behouden en dat woog op de rendabiliteit. H&M haalt het gros van zijn inkomsten in de eurozone, waar de overheden besparen en de werkloosheid is gegroeid tot 11,8 procent van de beroepsbevolking. Dat tast uiteraard de koopkracht aan.

In december, de eerste maand van het nieuwe boekjaar, lag de verkoop op vergelijkbare basis 2 procent hoger, zo meldt H&M in een persbericht. De omzet in die maand werd negatief beïnvloed door kalendereffecten. Voor het lopende boekjaar plant de groep netto 325 nieuwe winkels te openen. H&M zal voor het eerst zijn verschijning maken in Chili, Estland, Litouwen, Servië en Indonesië.

Over het volledige boekjaar (december 2011-november 2012) steeg de omzet van de groep met 10 procent tot 120,8 miljard kronen. De winst na belasting nam toe met 7 procent tot 16,9 miljard kronen. Volgens H&M heeft de groep haar marktaandeel het voorbije jaar versterkt. De raad van bestuur stelt voor om het dividend te behouden op 9,50 kronen.

H&M heeft zijn investeringen fors opgetrokken met name in onlinewinkelen, IT, uitbreiding van het gamma en een volledig nieuw merk, '& Other Stories'. Die investeringen hebben de kosten verhoogd terwijl ze nog geen extra inkomsten genereren. Maar we beschouwen ze als noodzakelijk en verstandig omdat ze zo de toekomstige groei en expansie garanderen, aldus CEO Karl-Johan Persson.

 

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud