Winstalarm bij lingerieconcern Van de Velde

Van de Velde-CEO Erwin Van Laethem moet opnieuw een winstwaarschuwing uitsturen. ©BELGA

De omzet van de lingeriegroep Van de Velde zal dit jaar niet groeien, kondigt het management aan. Het rekende eerder op zo'n 5 procent omzetgroei. Het aandeel krijgt een dreun.

Van de Velde verwacht dat de omzet in 2018 'stabiliteit tot een geringe daling zal vertonen', zo geeft het bedrijf aan in een tussentijds verslag. 

'Dit zal naar verwachting een belangrijke druk zetten op de winstontwikkeling tegenover 2017', klinkt het. Van de Velde   meldt dat de verkoop in de traditionele kanalen - lees: lingeriewinkels - een trage start kende dit jaar, en de groei in 'nieuwe kanalen' (e-commerce dus) onvoldoende is om dat te compenseren. 

Het omzet- en winstalarm is de zoveelste teleurstelling op korte tijd. Van de Velde gaat door een moeilijke periode en de initiatieven van de nieuwe topman Erwin Van Laethem om de omzetmotor opnieuw in gang te krijgen leveren nog niet op.

IT

Van Laethem legt de focus op een upgrade van de IT-infrastructuur, marketing, een aanpassing van de logistieke ketting, en de uitbouw van e-commerce en andere verkoopkanalen (zoals thuisverkoop à la Tupperware).

'We doen beter dan de concurrentie'

De omzet van Van de Velde zal dit jaar voor het derde jaar op rij niet stijgen? Wat is het probleem?

Van Laethem: 'Onze merken doen het goed in vergelijking met de concurrentie en de lancering van onze collectie badpakken Marie Jo Swim is een succes. Maar ons traditionele retailkanaal – we verkopen onze producten aan zowat 5.000 lingeriewinkels - stond het voorbije kwartaal onder druk. De verkoop is er zeer langzaam op gang gekomen. Dat is een marktfenomeen. Kijk naar de winkeltraffiekcijfers in de kledingsector. Die liggen 10 à 15 procent lager dan vorig jaar.

Dus u schuift de verantwoordelijkheid af. Het is de schuld van de markt?

Van Laethem: Ik schuif de verantwoordelijkheid niet af. We nemen onze verantwoordelijkheid en ondersteunten bijvoorbeeld de winkels met reclamecampagnes. We ziet ook groei in in e-commerce. De onlineverkopen stijgen met 20 à 30 procent per jaar, maar we vertrekken van een eerder laag niveau.

Maar wat e-commerce betreft, loopt Van de Velde achter op de sector. Een inhaalbeweging is dringend nodig.

Van Laethem: We halen nu 5 à 10 procent van onze omzet uit e-commerce. Het bestaande platform is evenwel onvoldoende schaalbaar. We zijn bezig met een volledig nieuw platform dat eind dit jaar of begin volgend jaar live zal gaan. Dat kost tijd en geld, maar we gaan daarmee door.

Sinds begin vorig jaar is het aandeel zowat gehalveerd. Beleggers hebben blijkbaar niet zo veel vertrouwen in de gang van zaken, en de winst en het dividend staat onder druk?

Van Laethem: ‘We zijn transparant over wat we doen. Er moet gebeuren wat moet gebeuren. Er zit veel potentieel in Van de Velde en in onze merken. En dat potentieel is er nog steeds.

 

Dat alles leidde in 2017 al tot ruim 5 miljoen euro extra kosten, en voor 2018 sprak het bedrijf over een 'verdere duidelijke verhoging van de kosten'. Van de Velde zette eerder dit jaar al de tering naar de nering door het dividend met 70 procent te verlagen, tot 1,03 euro bruto per aandeel.

Nu komt daar nog eens bij dat de ambitie van zo'n 5 procent omzetgroei - 'in lijn met het historisch gemiddelde' - te hoog gegrepen is.

Dividend onder druk

Guy Sips, analist bij KBC Securities, verlaagt zijn koersdoel voor Van de Velde van 38 naar 36,5 euro. Hij staat daarmee niet alleen. Het is ook het nieuwe, lagere koersdoel van Nathalie Debruyne van Bank Degroof Petercam.

Erwin Van Laethem, CEO van Van de Velde ©Siska Vandecasteele

Sips gaat er nu van uit dat de omzet van Van de Velde dit jaar met 0,5 procent zal krimpen, tegenover een eerdere verwachte groei met 3,5 procent. Ook zijn verwachtingen voor de bedrijfswinst en de nettowinst stelt hij neerwaarts bij.

'We verwachten nu dat de winst per aandeel voor 2018 net onder de 2,0 euro zal uitkomen en op 2,17 euro voor 2019, tegenover 2,21 euro en 2,51 euro', schrijft hij. Dat drukt mogelijk ook het dividend naar beneden. De lingeriegroep keert gewoonlijk zowat 40 procent van de winst per aandeel uit. KBC Securities rekent nu op een dividend van 0,88 euro over 2018 en 1 euro over 2019.

Geen herstel in zicht

Bank Degroof Petercam wijst erop dat 36,5 euro overeenstemt met een waardering van 12,5 keer de verhouding bedrijfswaarde op bedrijfswinst en een koerswinstverhouding van 17,7.

'Wij geloven dat dit meer dan fair is voor een onderneming die geen omzetgroei genereert en waarvan de winstgevendheid op korte tot middellange termijn onder druk staat door de investeringen die momenteel worden doorgevoerd', zegt Debruyne. 'Van de Velde zet de juiste stappen, maar het zal wellicht enkele jaren duren voor dat resulteert in significant omzet- en winstherstel, en het risico blijft bestaan dat dit niet lukt.'

Op korte termijn ziet ze dan ook erg beperkt potentieel, wat haar 'houden'-advies verklaart. Ook bij KBC Securities staat advies voor het aandeel op 'houden'.

'Dat 2017 niet het jaar van Van de Velde is geworden wisten we ondertussen al, maar ook 2018 lijkt steeds meer een uitdaging te worden', schrijft KBC Securities.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud