F-35-producent in zee met Belgische joint venture

Lockheed Martin, de producent van de F-35 (foto), tekent een protocolakkoord met de Belgische joint venture Ignition. ©EPA

Het Amerikaanse Lockheed Martin ondertekende dinsdag een protocolakkoord met Ignition, een joint venture van onderhoudsspecialist Sabena Aerospace en de Waalse vliegtuigonderdelenfabrikant Sonaca.

In de rechte lijn richting 14 februari - D-day voor de kandidaat-opvolgers van de F-16’s om hun 'best and final' offer bij de Belgische defensie in te dienen - schakelt de lobbymachine in overdrive. Officieel zijn er twee kandidaten: de F-35 Lightning II van het Amerikaanse Lockheed Martin en de Britse Eurofighter. Maar ook de Fransen zijn, buiten de officiële kanalen om, nog druk in de weer om hun Rafale in de etalage te zetten.

De Eurofighter (foto) geldt als belangrijkste concurrent voor de Amerikaanse F-35. ©EPA

Dinsdagvoormiddag ondertekende Ignition, een Belgische joint venture van onderhoudsspecialist Sabena Aerospace (het vroegere Sabena Technics, nvdr) en de Waalse vliegtuigonderdelenfabrikant Sonaca, alvast een memorandum of agreement (of protocolakkoord) met het Amerikaanse Lockheed Martin.

‘Dit is nog géén contract, maar wel concreter dan een letter of intent’, beklemtoont Stéphane Burton, de ceo van Sabena Aerospace, dat 450 mensen tewerk stelt en gespecialiseerd is in het onderhoud en de herstelling van onderdelen van leger- en burgervliegtuigen. ‘Dit is een belangrijk akkoord om op lange termijn samen te werken, als de Belgische overheid voor de F-35 zou kiezen. Het akkoord illustreert dat Lockheed Martin vertrouwen heeft in Ignition als volwaardige partner.’

Competitief aanbod

Ignition, opgericht in 2017, is voor de helft in handen van Sabena Aerospace en voor de andere helft van Sonaca. De joint venture richt zich op de binnen- en buitenlandse militaire luchtvaart. Bernard Delvaux, de CEO van Sonaca: ‘Het protocolakkoord met Lockheed Martin identificeert mogelijke samenwerkingen op het vlak van logistiek (fleet management), onderhoud van de F-35 en onderdelen, net als de vorming van F-35-piloten en technici.’

‘Ignition stelt Sabena Aerospace en Sonaca in staat om complementaire diensten aan te bieden. Sonaca is sterk in engineering en de productie van onderdelen, Sabena Aerospace in onderhoud. De bedoeling is om het enige contactpunt te zijn voor de Belgische defensie, maar ook voor andere legers. Dit akkoord met Lockheed Martin zal ons helpen een competitief aanbod te doen bij het Belgisch leger.’

De joint-venture speelt ook in op de bredere trend, zowel bij de Belgische defensie als internationaal, om onderhoudsactiviteiten op militaire basissen uit te besteden. Burton: ‘De legers doen dat nu zelf, maar ze zitten met budgettaire beperkingen.’ Delvaux: ‘Het Belgisch leger wil meer outsourcen. Ze willen in de toekomst meer inzetten op technologie, en minder soldaten op het terrein ontplooien. Ignition kan in die strategie een ondersteunende hitec-rol spelen.’

‘We zijn ook in gesprek met de twee andere kandidaat-opvolgers van de F-16,’ erkent Stéphane Burton, de CEO van Sabena Aerospace. ‘Maar Lockheed Martin is een van de boeiendste. Wij zijn al veertig jaar een erkend onderhoudscentrum van Lockheed Martin voor de C-130 Hercules-transportvliegtuigen.’

80 miljoen dollar

Kandidaat-verkopers van gevechtsvliegtuigen hebben een streep voor wanneer ze al stevige verkoopcijfers in andere landen kunnen voorleggen. Hoe meer toestellen ze verkopen, hoe goedkoper de aankoopprijs wordt.

De Franse regering probeert uit alle macht de Rafale (foto) van Dassault alsnog terug in de race te krijgen. ©REUTERS

‘De Verenigde Staten, Israël, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk hebben onder andere al F-35’s aangekocht’, zegt Gregory Day, bij Lockheed Martin verantwoordelijk voor de zakelijke ontwikkeling van de F-35 in ons land. Hij werkt al vier jaar op het dossier rond de opvolging van de F-16 in ons land.

Day maakt zich sterk dat de F-35 de komende jaren door de schaalvergroting goedkoper zal worden. ‘Sinds de productie van de eerste F-35 hebben we de kost al met 60% teruggeschroefd. Wij voorspellen dat een F-35 tegen 2020 80 miljoen dollar zal kosten.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content