Frère-fonds cirkelt rond Waalse parel Sonaca

Sonaca is gespecialiseerd in onderdelen van vleugels voor vliegtuigen. ©BELGA

De Waalse regering heeft een partner gevonden voor de fabrikant van vliegtuigonderdelen Sonaca. Een fonds uit de stal van Albert Frère zou een belang van 25 tot 30 procent nemen.

Al enkele maanden worden discrete gesprekken gevoerd over de toekomst van Sonaca. Aan de ene kant van de tafel zit de Waalse overheid, die via de holding SRIW en allerlei dochters 97 procent van het bedrijf controleert. Aan de andere kant: de onderhandelaars van Albert Frère, de Belgische miljardair die de holding GBL   controleert. De gesprekken gaan over een instap van Frère via zijn durfkapitaaltak Ergon Capital.

Wat heeft de rijkste Belg te zoeken in het overheidsbedrijf Sonaca? Het ontstond toen de overheid in de jaren zeventig een bedrijf uit Gosselies moest redden dat betrokken was bij de bouw van het F-16-gevechtsvliegtuig. Nadien specialiseerde Sonaca zich in de productie van allerlei onderdelen voor de lucht- en ruimtevaart.

Sonaca kent vooral succes met aanvalsboorden. Dat zijn onderdelen van de vleugels van vliegtuigen. Die levert het aan fabrikanten als Airbus, Dassault en Embraer. Het succes kwam er niet zomaar. In 2008 flirtte het bedrijf met het faillissement, maar CEO Bernard Delvaux, die overkwam van bij Bpost, kon met een explosie van het orderboekje en meer aandacht voor innovatie het tij keren.

Privépartner

Om de ambitieuze plannen van Delvaux te financieren zoekt Sonaca al sinds 2011 een privépartner. De toenmalige minister van Economie Jean-Claude Marcourt (PS) stelde de zakenbank Rothschild aan om privékapitaal te vinden. Maar een geschikte partner werd niet gevonden.

Dat Frère nu lijkt toe te happen heeft waarschijnlijk te maken met de sprongen voorwaarts die het bedrijf onlangs heeft gezet. Eerder dit jaar legde Sonaca de hand op de beursgenoteerde Amerikaanse sectorgenoot LMI Aerospace, een deal van 406 miljoen euro inclusief schulden. LMI is met een omzet van 346 miljoen dollar (289 miljoen euro) en 1.650 werknemers een kwantumsprong voor Sonaca. Het Luikse bedrijf met filialen in Roemenië, Canada, Brazilië en China realiseerde zelf 399 miljoen euro omzet met 2.390 werknemers. En in tegenstelling tot LMI (36 miljoen dollar verlies) boekte Sonaca 39 miljoen euro winst.

Het toestel Sonaca 200 maakte in juli een geslaagde testvlucht. ©Sonaca Aircraft

Misschien ook een interessant element voor Frère is dat Sonaca begint met de productie van een eigen vliegtuigje. De Sonaca 200 (zie foto) maakte in juli zijn maidentrip vanop de luchthaven van Gosselies. Als de eenmotorige tweezitter deze maand zijn Europees luchtwaardigheidscertificaat krijgt, ligt de weg voor de verkoop open. Sonaca ziet potentieel voor de opleiding van piloten en toeristische vluchten met het toestel van 175.000 euro.

75 miljoen euro

SRIW bevestigt dat er gesprekken met een investeringsfonds lopen. Er zou gesproken worden over een overname van een belang van 25 tot 30 procent van SRIW. Dat zou nadien nog ruim de controle behouden. Waarnemers schatten dat Ergon zo’n 75 miljoen euro op tafel zou leggen, wat Sonaca op meer dan 250 miljoen euro waardeert.

Albert Frère. ©Photo News

Met die instap zou SRIW een groot deel van het geld recupereren dat het recentelijk in Sonaca pompte en komen er middelen vrij voor andere Waalse dossiers. Onlangs werd het kapitaal van Sonaca met 100 miljoen euro opgetrokken om de balans te verstevigen na de overname van LMI. Met Frère zouden ook afspraken gemaakt worden dat Ergon na een periode van vier tot vijf jaar met een meerwaarde kan uittreden, zoals gebruikelijk is in de sector van de investeringsfondsen.

Maar de instap van een privé-partner moet ook het bestuur van het bedrijf verbeteren nu Sonaca een nog internationaler profiel krijgt met veel vestigingen in de VS. Tegelijk zijn er garanties over de tewerkstelling en het onderzoek in Gosselies.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect