Advertentie

Jeff Bezos wil bedrijvenpark in de ruimte bouwen

©AFP

Met een commercieel ruimtestation wil Blue Origin, het bedrijf van Amazon-oprichter Jeff Bezos, sterker inzetten op ruimtetoerisme. Ook industrie in een baan rond de aarde moet mogelijk worden.

De ruimteambities van Jeff Bezos kennen opnieuw een versnelling. Het Amerikaanse bedrijf van de Amazon-topman slaat de handen in elkaar met de branchegenoot Sierra Space. Samen beginnen ze aan de bouw van een commercieel ruimtestation, dat Orbital Reef gedoopt wordt.

De essentie

  • Blue Origin, het ruimtevaartbedrijf van Amazon-topman Jeff Bezos, plant de bouw van een bedrijvenpark in de ruimte.
  • Het commercieel ruimtestation, Orbital Reef genaamd, moet tussen 2025 en 2030 operationeel worden.
  • Het ruimtetuig zal sterk op het Internationaal ruimtestation (ISS) lijken en plaats bieden aan tien personen.

Het is de bedoeling het ruimtestation nog in de tweede helft van dit decennium in een baan om de aarde te brengen. Dat lijkt een titanenwerk, want Blue Origin heeft voorlopig alleen ervaring met 'suborbitale' trips. Dat betekent dat het ruimtetuig de ruimte bereikt, maar vervolgens terugkeert naar de aarde, voordat het een baan rond de aarde heeft voltooid. Het commerciële ruimtestation dat Bezos voor ogen heeft, beweegt daarentegen permanent in een baan rond de aarde.

©AFP

Bovendien beschikt Blue Origin nog niet over ruimtetuigen die krachtig genoeg zijn om de onderdelen van zo'n bouwwerk naar de ruimte te brengen. De eerste vluchten met de New Glenn-raket, waarvoor de Belgische chemiereus Recticel schuimcomposieten aanlevert, werden uitgesteld tot ten minste eind 2022.

In een persbericht maakt Blue Origin zich sterk dat iedereen naar het ruimtestation zal kunnen afreizen, als daarvoor betaald wordt. De partners richten zich specifiek op overheidsinstanties, zoals het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA, en bedrijven uit de privésector, zoals entertainmentbedrijven. Orbital Reef kan dienen als 'ruimtehotel', 'filmset met microzwaartekracht' of als locatie voor 'vooruitstrevend onderzoek', klinkt het.

Ruimtetoerisme

Het bedrijf verwijst voorts naar Single Person Spacecrafts, ruimtetuigjes waarmee toeristen uitstapjes kunnen maken in de ruimte. Bezos, die afgelopen zomer zelf aan boord ging van de New Shepard-raket, ziet ruimtetoerisme als een middel om een deel van de ontwikkelingskosten terug te verdienen. Door op geregelde tijdstippen bekende namen de ruimte in te schieten, wil Blue Origin meer en meer (vermogende) mensen overtuigen een ticket te kopen.

Over het kostenplaatje van Orbital Reef, dat plaats zal bieden aan tien personen, willen de partners niets kwijt. Omdat het Internationaal Ruimtestation (ISS) later dit decennium buiten werking wordt gesteld, hoopt Blue Origin de NASA ertoe te verleiden de hoofdhuurder te worden van het ruimtestation. Behalve Sierra Space hebben het vliegtuig- en ruimtevaartbedrijf Boeing en de Amerikaanse Arizona State University al toegezegd mee te werken aan de bouw.

De plannen passen in Bezos' ambitie om de ruimte te veroveren. Al zijn er kapers op de kust. Behalve Blue Origin werken ook Axiom Space, een ruimtevaartbedrijf uit Houston, en een consortium rond Lockheed Martin aan de bouw van een ruimtestation. Het Starlab-station van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant moet tegen 2027 operationeel zijn.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud