Marine test drones om Sea Kings te vervangen

De Schiebel Camcopter S100 die in aanmerking komt voor aankoop door de Belgische marine. ©rv

De Belgische marine gaat onderzoeken of ze drones kan inzetten voor complexe en gevaarlijke opdrachten op zee. Ze moeten een goedkoper alternatief bieden voor de Sea Kings, die aan vervanging toe zijn.

Een container overboord? Een schip bewaken? Een drenkeling opsporen? Assistentie bieden om schepen de haven binnen te loodsen? De drones die de marine op het oog en gedurende een jaar gaat testen, kunnen het allemaal. Maar vooral: ze kosten een pak minder dan de Sea Kings die ze (deels) moeten vervangen. Het nieuws staat te lezen op Flows, de website van de federatie van havenbedrijven.

Containers

De onbemande toestellen zijn veel groter dan klassieke professionele drones en zien eruit als mini-helikopters. Ze beschikken over een hele reeks sensoren, zoals een hogeresolutiecamera, warmtecamera, radar en magnetische sensor. Volgens Frederic Van de Kerckhove van de marinebasis in Zeebrugge moeten ze beschikken over een actieradius van 65 tot 85 kilometer, onafgebroken zes uur in de lucht kunnen blijven en 50 kilo aan vracht meevoeren (waaronder de camera's en sensoren).

5 miljoen euro
Kostenplaatje
Twee drones en een basisstation kosten al snel 4 tot 5 miljoen euro.

'Met magnetische sensoren kan je niet alleen vanuit de lucht mijnen opsporen, maar ook losgeslagen containers lokaliseren', legt Van de Kerckhove uit. 'Die zijn met het blote oog nauwelijks waar te nemen. Eigenlijk zijn de drones in te zetten voor al de opdrachten die voor de mens saai, gevaarlijk en vuil zijn.'

Goedkoper

Voor twee drones en een basisstation moet je al snel 4 tot 5 miljoen euro op tafel leggen. Maar dat is vele malen goedkoper dan een helikopter, zowel in aankoop als in exploitatie. Per vlieguur kost een drone 1.000 euro, zowat 15 keer minder dan een helikopter. Bovendien moet een piloot om de twee uur terug naar de basis om te rusten. De drone houdt het veel langer vol.

Vooralsnog gaat het om een test. Het komende jaar gaat de marine zes weken verschillende systemen uitproberen, eerst het vliegen zelf, vervolgens de sensoren. Bij positieve resultaten volgt een eerste aankoop in 2021. Tegen 2030 kan die worden uitgebreid. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content