Advertentie

Nieuw Lockheed-contract opsteker voor Solvay

De F-35, bekend als de Joint Strike Fighter, van Lockheed Martin. ©EPA

Het Belgische Solvay mag nog eens vijf jaar lang cruciale onderdelen leveren voor het F-35- gevechtsvliegtuig van het Amerikaanse Lockheed Martin. Een belangrijke opsteker in barre coronatijden voor Solvays kreunende composietenafdeling.

Beweren dat de F-35 van Lockheed Martin zonder de toegevoegde waarde van het Belgische Solvay niet zou vliegen, is overdreven. Maar het is een feit dat het gevechtsvliegtuig van de Amerikaanse producent er wellicht anders zou uitzien, mocht het niet kunnen rekenen op de expertise en het vernuft van Solvay.

Solvay levert al meer dan 30 jaar onderdelen voor de gevechtsvliegtuigen van Lockheed. Het Amerikaanse defensiebedrijf - dat ook marineschepen, landmachtvoertuigen en ruimtevaartuigen bouwt - is daar zo tevreden over dat het zijn contract met Solvay voor de F-35 met nog eens vijf jaar verlengt.

'Het contract is positief nieuws voor de divisie die lichtgewicht composietmaterialen levert voor auto- en vliegtuigbouwers', zegt Solvay-woordvoerder Peter Boelaert. 'Die twee worden hard getroffen door corona. Dit contract toont dat er nog groei zit in defensie.'

Solvay is een van de belangrijkste leveranciers van composieten - lichte vezelversterkte kunststoffen - en adhesieven voor militaire doeleinden. Voor de F-35, die binnenkort door de Belgische luchtmacht wordt ingezet als opvolger van de F-16, levert het meer dan 50 onderdelen.

Welke wil het bedrijf niet kwijt. Maar het gaat onder meer om structurele composietmaterialen voor de romp - lichte maar heel sterke materialen in carbonvezel die kunnen weerstaan aan heel hoge temperaturen -, kleefstrippen en coatingvormige beschermingen om kritische onderdelen van vliegtuigen te beschermen tegen blikseminslag. Metalen vliegtuigonderdelen hebben weinig last van een blikseminslag, maar composietonderdelen zijn veel kwetsbaarder en hebben speciale coatings nodig. Ter info: elk vliegtuig wordt gemiddeld een keer per jaar door de bliksem getroffen.

In elk F-35-gevechtsvliegtuig van Lockheed zitten voor 1 miljoen dollar Solvay-onderdelen. Solvay leverde tot nog toe onderdelen voor 550 F-35's, die in negen landen actief zijn. Het nieuwe contract begint begin volgend jaar. De onderdelen worden in Europa en de VS geproduceerd.

Het contract voor de F-35 leverde Solvay vorig jaar, zo schatten analisten, 134 miljoen dollar omzet op. Dat is een tiende van de omzet van de divisie Composite Materials. Die afdeling is op haar beurt een onderdeel van Materials, dat in het tweede kwartaal goed was voor net geen derde van Solvays groepsomzet van 10 miljard euro.

Solvay haalt nog altijd meer dan twee derde van zijn omzet uit chemie (natriumcarbonaat, waterstofperoxide, chemische toepassingen voor schailegaswinning, shampoos...).

Geen windeieren

De ontwikkeling van de F-35, beter bekend als de Joint Strike Fighter, is een van de grootste militaire programma's ooit. De hoge vraag - vorig jaar werden er 134 verkocht - legt Lockheed Martin geen windeieren. De omzet steeg vorig jaar van 53,8 miljard dollar naar net geen 60 miljard dollar, de winst van 5 miljard naar 6,2 miljard dollar. Telkens beter dan verwacht. Het orderboek van Lockheed zat nooit zo vol. In het tweede kwartaal van dit jaar stegen de winst en de omzet naar 16,2 en 1,8 miljard dollar. Het bedrijf verhoogde zijn prognoses. Veel last van corona heeft Lockheed niet.

Solvay daarentegen heeft wel Covid-19-troebelen. In het tweede kwartaal daalde de brutobedrijfswinst met 30 procent tot net geen 440 miljoen euro. Netto dook Solvay 1,5 miljard dollar in het rood. Er werd 1,5 miljard euro afgeboekt. Het gros bij Cytec, de Amerikaanse producent van lichtgewichtcomposieten voor vliegtuigen, auto's en smartphones. Die afdeling werd voor corona al zwaar getroffen door de problemen van Boeing met de 737 Max. Voor de overname van Cytec betaalde voormalig Solvay-CEO Jean-Pierre Clamadieu in 2015 5,7 miljard euro, of 35 keer de winst.

Het nieuwe Lockheed-contract zal fundamenteel niet veel veranderen aan de problemen van de composietafdeling van Solvay. De burgerluchtvaart heeft het moeilijk en dat zal niet snel verbeteren. Ook in de autosector loopt niet alles over rozen. Huidig CEO Ilham Kadri voorspelt pas eind dit jaar een beetje beterschap voor de volledige groep. Dit jaar worden voor 300 miljoen euro besparingen doorgevoerd.

De vervanging van de Belgische F-16-vloot door 34 nieuwe F-35-toestellen - een investering van 3,8 miljard euro - begint volgend jaar en wordt gespreid over een periode van negen jaar. Een van de mogelijke taken van de toestellen is het dragen van kernbommen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud