Recticel maakt cruciale onderdelen voor raketbedrijf Elon Musk

Een van de laatste verstuurde beelden van 'Spaceman', het lege ruimtepak aan boord van de Tesla. ©Photo News

Op de jaarvergadering zette de schuimrubberfabrikant zijn bijdrage aan de Falcon Heavy-raket van SpaceX in de verf. Beleggers kregen geen nieuws over de verkoop van de autotak.

©REUTERS

‘Alle zwarte panelen die je ziet, zijn gemaakt door Recticel in de VS,’ zei CEO Olivier Chapelle in de kantoren in de Brusselse gemeente Evere. Op de aandeelhoudersvergadering had hij het imposante beeld van de lancering van de Falcon Heavy tussen de slides vol cijfers over het afgelopen boekjaar gestopt. ‘Ons product isoleert de binnenkant van de cabine van geluidsvibraties. Zo blijven satellieten beschermd tijdens het opstijgen.’

Bij de testvlucht van een raket wordt doorgaans een blok beton of een stuk staal gelanceerd om het gewicht van een belangrijke payload te simuleren. In dat geval valt er niets te isoleren. Maar Musk, de CEO van SpaceX, doet zijn best om de minst saaie bedrijfsleider ter wereld te zijn, en vuurde liever zijn eigen auto het heelal in. Meteen was dat een gedroomde reclamestunt voor het automerk Tesla , zijn andere bedrijf.

De jongensdroom van Musk kon dus in vervulling gaan dankzij het schuimrubber van Recticel. SpaceX is al sinds 2014 klant bij de Belgen. 'Het is niet de grootste bijdrage aan onze omzet, maar wel een voorbeeld van hoe we maatwerk leveren voor klanten', zei Chapelle. 'Het was egoïstisch geweest dit plezier niet met jullie te delen.'

Ons werk voor SpaceX is niet de grootste bijdrage aan onze omzet, maar het toont dat we maatwerk leveren.
olivier chapelle
ceo recticel

SpaceX bevoorraadde al meermaals het internationaal ruimtestation ISS. Het neemt ook deel aan de race om toeristen naar de ruimte te laten reizen. Daarvoor concurreert het onder meer met Virgin Galactic van Richard Branson en Blue Origin van Amazon-oprichter Jeff Bezos. Het is niet bekend of de eerste ruimtetoeristen ook zullen worden beschermd door Recticel-panelen.

Het bedrijf werkt alvast aan een opvolger voor de zwarte panelen die het bij de Tesla-lancering gebruikte. 'We werken aan een hydrofobe versie, om de stukken drijvend te houden als ze in zee vallen. Hergebruik is een van de stokpaardjes van SpaceX.'

Vaag over autotak

Nog op de aandeelhoudersvergadering bleef het management vaag over de verkoop van de automotiveafdeling. Die draagt steeds meer bij aan de omzet en de winst, maar Recticel wil er al lang van af. Volgens de CEO zit de voorbereiding van de verkoop op schema. Recticel beseft dat de autosector een bijzonder cyclische sector is met diepe dalen, en wil daarom graag verkopen.

De eerste lancering van de Falcon Heavy, met een Tesla in de cabine helemaal in de punt. ©Photo News

Daarbij komt dat de grote autoconcerns lastige klanten zijn, wat Recticel in een moeilijke onderhandelingspositie duwt. 'Deze divisie past beter bij iemand die sterk staat in de sector, die al klanten heeft en die geografisch gespreid is. Wij missen de kritische massa en kunnen niet alles ontwikkelen zoals we willen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content