Sabca haalt nieuw ruimtevaartcontract binnen

Na de succesvolle lancering van de eerste Vega in februari, mag Sabca nu ook meewerken aan het IXV-programma

Sabca verwacht over heel 2012 een nettowinst op het niveau van vorig jaar. Als de dollar tenminste geen roet in het eten gooit. In de ruimtevaartsector haalde het een nieuw contract binnen in een ESA-programma.

De ontwerper en bouwer van onderdelen voor vliegtuigen en draagraketten rekent op een resultaat ‘dicht bij dat van 2011’, zo staat in het persbericht over de halfjaarcijfers. Vorig jaar sloot de groep af met een geconsolideerde nettowinst van 12,3 miljoen. Een voorwaarde is wel dat de dollar op zijn huidige niveau blijft. Vliegtuigen worden nog altijd verkocht in dollar, terwijl de meeste kosten van Sabca in euro betaald worden.

Over de bedrijfswinst doet het management geen uitspraken. Op de algemene vergadering in mei had CEO Daniël Blondeel nog gezegd dat het bedrijfsresultaat dit jaar ‘licht lager’ zou zijn. De omzet zou over heel 2012 groeien met meer dan 10 procent. In 2011 bedroeg die 138 miljoen euro.

Over de eerste zes maanden zag Sabca zijn omzet stijgen met 13 procent tot 92,3 miljoen euro, vooral te danken aan de toegenomen cadans van de productie voor de A320- en A330-toestellen van Airbus. Maar de operationele kosten stegen nog iets meer, waardoor de bedrijfswinst lichtjes daalt van 6,75 tot 6,54 miljoen. Het nettoresultaat bedraagt 5,08 miljoen (5,28 in 2011). Op de balans valt de toename van de post immateriële activia op met 6,5 miljoen, een gevolg van de kapitalisering van de ontwikkelingskosten voor de A350 van Airbus.

IXV

In de ruimtevaart haalde Sabca een nieuw contract binnen voor de ontwikkeling en productie van onderdelen voor de IXV, het Intermediate eXperimental Vehicle dat het Europees Ruimtevaartagentschap (ESA) wil aanwenden om herbruikbare lanceerraketten te laten terugkeren in de atmosfeer. Hoofdaannemer is Thales Alenia Space, de eerste lancering is gepland voor 2014.

De handel van Sabca op Euronext Brussel ligt erg laag, de vrij verhandelbare aandelen maken maar 3 procent uit van het totaal. Grootaandeelhouders zijn Dassault (53,3%) en Fokker (43,6%).

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud