Vlaams-Waals gevecht om mijnenjagers

De mijnenjager Narcis wordt straks vervangen door een hypermoderne variant die mijnen met drones onschadelijk kan maken. ©Photo News

De Vlaamse industrie kijkt met argusogen naar welke beslissing de regering-Michel zal nemen over het legercontract voor de bouw van twaalf mijnenjagers, goed voor zo’n 2 miljard euro.

Het is voor de Vlaamse industrie de laatste kans om een deel van de economische returns binnen te halen. Tot dusver profiteerden vooral Waalse bedrijven van de grote militaire aankopen die de regering-Michel heeft gedaan.

Na de aankoop van de Amerikaanse F-35-gevechtsvliegtuigen voor 3,5 miljard euro en van Franse pantservoertuigen voor 1,1 miljard euro zit nu het derde grote militaire aankoopdossier, de aankoop van mijnenjagers en fregatten, in de laatste rechte lijn. Het gaat om een gezamenlijk Belgisch-Nederlands dossier, waarbij elk land zes mijnenjagers en twee fregatten wil kopen. België heeft de leiding in de aankoop van de mijnenjagers.

Drie consortia

Drie spelers - twee Franse consortia en het Nederlandse Damen - hebben een offerte ingediend om de mijnenjagers te bouwen. Elk beloven ze daar voor zo’n 2 miljard euro economische compensaties bij. Vandaag rondt het leger het evaluatierapport af, waarna het aan de regering is om - in lopende zaken - de knoop door te hakken. Er wordt gehoopt dat dat nog voor de verkiezingen van mei gebeurt.

We vrezen dat het weer een Frans-Waals onderonsje wordt.
Vlaamse industrie

Nadat de Waalse bedrijven al een serieuze hap uit de economische compensaties hebben genomen bij de bestelling van de gevechtsvliegtuigen en de pantservoertuigen, is dit voor de Vlaamse industrie de laatste kans om een faire industriële return te krijgen, luidt het in Vlaamse ondernemerskringen.

Traditioneel is de marine ook een Vlaamse aangelegenheid, terwijl de luchtmacht vooral een Waalse zaak is. ‘We vrezen niettemin dat het opnieuw een Frans-Waals onderonsje wordt, vooral nu de Franstalige liberaal Didier Reynders (MR) minister van Defensie is geworden.’

Dronetechnologie

De Franse consortia Sea Naval Solutions en Naval & Robotics beloven een economische return voor Belgische bedrijven. Maar alleen het Nederlandse bedrijf Damen - een traditionele partner van de Nederlandse marine - trekt uitdrukkelijk de kaart van Vlaamse partners, onder leiding van OIP Sensor System uit Oudenaarde, vooral bekend om zijn nachtkijkers.

Het speerpunt in de economische compensaties is de dronetechnologie waarmee de mijnenjagers moeten worden uitgerust. Damen wil onderwaterwapensystemen met drones laten ontwikkelen door OPI, dat in 2003 in handen kwam van de Israëlische wapenfabrikant Elbit. Het Franse consortium Naval & Robotics wil in Zeebrugge een dronefabriek bouwen. De andere Franse groep, Sea Naval Solutions, die samenwerkt met het vroegere Antwerp Ship Repair, wil de dronetechnologie laten ontwikkelen bij Thales Belgium.

Drie consortia

Sea Naval Solutions

Het Frans-Belgische consortium bestaat uit de dronespe cialist Thales Belgium, de Antwerpse scheepsherstellingswerf Engine Deck Repair (het vroegere Antwerp Ship Repair) en de Franse bedrijven Socarenam en Chantiers de l’Atlantique. Socarenam zou de casco’s van de mijnenjagers bouwen. Engine Deck Repair zal op zijn werf in de Antwerpse haven de scheepsdekken van de mijnen jagers afbouwen. Ook het onderhoud zou in Antwerpen gebeuren. De scheepswerf Chantiers de l’Atlantique zou de schepen ontwerpen.

Sea Naval Solutions raamt de verwachte omzet voor de Belgische economie dankzij het contract op 2,3 miljard euro. Dat zou goed zijn voor meer dan 500 nieuwe jobs. De scheepswerf EDR alleen al rekent op een verdubbeling van zijn tewerkstelling tot meer dan 250 mensen.

Naval & Robotics

Het Franse consortium bestaat uit de Franse maritiemedronespecialist ECA en de militaire scheepsbouwer Naval. Beide beloven via twee filialen twee ‘expertise labs’ op te richten in ons land. Het ene onderzoekscentrum zal zich specialiseren in mijnexpertise, het andere zal focussen op marine cyberbeveiliging. Het consortium schat de toegevoegde waarde van het contract voor de Belgische economie op 2,1 miljard euro over twintig jaar. Het belooft 350 nieuwe jobs.

Het Zeebrugse bedrijf Flanders Ship Repair (FSR), gespecialiseerd in scheepsherstellingen en industriële onderdelen, zou de mechanische onderdelen en modules van de mijnenjagers bouwen, plus gedurende tien jaar het onderhoud van de schepen verzorgen. ECA belooft in Zeebrugge een dronefabriek van 5.000 m² te bouwen.

Damen Schelde Imtech

Is een Nederlands-Belgisch consortium van de Vlissingse scheepsbouwer Damen Schelde en de ingenieursgroep Imtech Belgium, onderdeel van de Belgische bouwgroep Cordeel. Het consortium belooft andere ontwikkelingen in de maritieme defensie te bekijken. Daarvoor zijn samenwerkingsakkoorden met diverse Belgische bedrijven gesloten.

De Zeebrugse scheepswerf Gardec zou de uitrusting en het onderhoud van de schepen voor zijn rekening nemen, en een droogdok bouwen.

Damen en Imtech dienden twee verschillende offertes in. Een waarbij voor de onbemande robotten en drones voor het opsporen van mijnen werd gekozen voor het Duitse marine-elektronicabedrijf Atlas Elektronik en een waarbij de keuze op het Oudenaardse bedrijf OIP viel, bekend van zijn nachtkijkers. Volgens Damen zal het contract de komende twintig jaar een economische return van 1,9 miljard euro genereren. Voor de Belgische bedrijven zit er 772 miljoen euro extra omzet in.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect