Accent doet grootste overname ooit

House of HR timmert vanuit België al enkele jaren aan een Europese expansie. Maar het Belgische Accent is nog steeds de grootste dochter van de groep. ©Photo News

De West-Vlaamse uitzendgroep legt de hand op haar Nederlandse sectorgenoot Redmore. Dat vernam De Tijd.

House of HR, de groep boven het uitzendbedrijf Accent, timmert vanuit België al jaren aan een Europese expansie via overnames. Accent was vijf jaar geleden het startpunt van dat groeiparcours.

De laatste overname in de rij is meteen de grootste. Deze keer is het doelwit het Nederlandse uitzendbedrijf Redmore. Het prijskaartje is niet bekend, maar overtreft volgens onze informatie die van de andere overnames van House of HR.

Redmore focust op hr-oplossingen voor bedrijven die gespecialiseerd zijn in financiële en zakelijke dienstverlening, overheden en zorginstellingen via zijn afdelingen Triple A Risk Finance, Talent & Pro en Profource.

De overnames van House of HR

2015

  • Abylsen (FR)
  • Covebo (NL)
  • Continu (NL)

2016

  • Zaquensis (D)
  • Human Capital (B)
  • TimePartner (D)

2017

  • Effect (NL)
  • Vialegis (B)
  • Redmore (NL)

De Nederlandse groep is goed voor 100 miljoen euro omzet en een brutobedrijfswinst (ebitda) van ongeveer 20 miljoen. Met Redmore erbij zal de omzet van House of HR dit jaar klimmen tot bijna 1,4 miljard euro en de ebitda tot ongeveer 140 miljoen.

Het management van Redmore behoudt een belang van 20 procent in de nieuwe constructie.

Europa

Het Europees groeiparcours van Accent/House of HR gebeurt onder de hoede van het investeringsfonds Naxicap, dat sinds 2012 de meerderheid van de uitzendgroep bezit. Conny Vandendriessche, de medeoprichtster van Accent, heeft de rest van de aandelen in handen.

De expansie begon in 2015. House of HR legde toen de hand op zijn Franse sectorgenoot Abylsen en de Nederlandse spelers Covebo en Continu.

Het jaar erop breidde House of HR uit via het opkopen van de meeste onderdelen van het Belgische Human Capital. Maar de uitzendgroep zette vooral voet aan de grond in Duitsland via de overnames van Zaquensis en TimePartner. Via die laatste deal klom de groepsomzet voor het eerst boven 1 miljard euro.

Dit jaar kocht House of HR in eigen land de juridische specialist Vialegis en in Nederland, via Covebo, het uitzendbedrijf Effect. Redmore is de vierde overname in Nederland.

Accent is nog steeds de grootste dochter van de groep. Het was vorig jaar goed voor meer dan een derde van de omzet van House of HR.  Die bedroeg toen 1,2 miljard euro en zal dit jaar – Redmore niet meegerekend – klimmen naar 1,3 miljard.

In België is The House of HR naar eigen zeggen de grootste speler na Randstad, dat de merken Randstad en Tempo-Team omvat. Ook Adecco en Manpower maken aanspraak op een top 3-plaats. De West-Vlaamse groep wordt sinds deze zomer geleid door Rika Coppens (ex-Bureau van Dijk, ex-Zenitel en voormalig CEO van de tankstationuitbater EFR). Zij verving de Fransman Jérôme Caille.

Drie vragen aan Rika Coppens
CEO House of HR

1) Wat brengt deze overname House of HR bij?
De overname van Redmore laat ons toe te diversifiëren op het vlak van de profielen die wij tewerkstellen. Redmore is gespecialiseerd in hoogopgeleide profielen. Ook qua klanten betreden we dankzij de overname segmenten (bankverzekeraars en overheden) waarin we nog niet actief waren. Redmore laat ons ook toe om de geografische bron van onze inkomsten te diversifiëren.

2) Willen jullie ook nog in andere landen actief worden?
We hebben nu dochters in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland. Indien er opportuniteiten zijn, zullen we ze bekijken, maar onnze focus ligt voorlopig in onze huidige markten.

3) Naxicap zit al vijf jaar in House of HR. Denkt het al aan een exit?
Een investeringsfonds denkt altijd aan het juiste moment om te exitten. Maar vandaag zijn er geen concrete plannen in die richting. Naxicap heeft met House of HR een goed draaiend bedrijf in portefeuille. Een mooi platform voor overnames ook, dat toelaat bijkomende waarde te creëren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content